Öppna material

Forskare publicerar också vetenskapliga artiklar och böcker som är öppet tillgängliga för alla på nätet. Sådana publikationer är mer lättillgängliga för allmänheten och bidrar därmed till en offentlig debatt baserad på vetenskaplig kunskap eller vetenskap. Öppet publicerat material kräver inte inloggning med universitetets användarnamn och du kommer att ha tillgång till dem även efter examen.

Logotyp med texten Open Access och en bild på ett öppet lås

Öppen vetenskap

Öppenhet är en av vetenskapens grundläggande principer.

Delområden inom öppen vetenskap:

• öppen publicering (Open Access)
  • öppet forskningsmaterial
  • öppna forskningsmetoder
  • öppet studiematerial
  • öppna inlärningsmetoder

Öppna informationskällor och publikationsarkiv

Du kan också söka öppet publicerade artiklar, tidskrifter och böcker i Helkas databas. Begränsa din sökning till Open Access-publikationer på höger sida av Helkas sökgränssnitt under Tillgänglighet.

I Helkas användargränssnitt sökresultat begränsats genom att välja Tillgänglighet och Öppen tillgång

Flera universitet och forskningsorganisationer upprätthåller öppna publikationsarkiv vars material är fritt tillgängligt för alla på nätet.

• Helda är Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv där man lagrar till exempel öppet material som producerats i Helsingfors universitet, såsom artiklar, böcker och lärdomsprov.
  • I Helda finns också den virtuella samlingen Helda Open Books som innehåller öppet publicerade verk från forskare och lärare vid Helsingfors universitet, såsom artikelsamlingar och läroböcker.
  • Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi) är en riksomfattande tjänst som innehåller digitalt utbildningsmaterial för fri användning.

På bibliotekets webbplats kan du läsa mera om:

Mer information om öppen vetenskap på webbplatsen för Helsingfors universitets bibliotek

Google Scholar

Du kan söka vetenskaplig information på webben med hjälp av Google Scholar. Det är den vetenskapliga versionen av Google. Kom ihåg att använda sidan för avancerad sökning när du söker information med Google Scholar. Du kan använda den till att utnyttja de vanligaste teknikerna för informationssökning.

Google Scholars avancerade sökning. Muspekaren är vid Hitta artiklar med alla orden.

I Google Scholar får du tillgång till e-material som köpts av Helsingfors universitet om du har sparat Helsingfors universitets bibliotekslänkar i Google Scholars inställningar. Allt e-material vid Helsingfors universitet finns dock inte i Google Scholar.

Spara bibliotekslänkar i Google Scholars inställningar:

1. Gå till Google Scholar.
  2. Välj Inställningar från sidans vänstra kant och välj sedan Bibliotekslänkar.
  3. Skriv Helka i sökrutan och markera bland sökresultaten Helka – Fulltext – Univ.Helsinki med ett kryss.
  4. Spara inställningarna.

Efter det kommer du åt Helsingfors universitets biblioteks e-material genom Fulltext – Univ.Helsinki-länkarna i Google Scholars sökresultat.

Titta på en instruktionsvideo om hur du sparar Helkas bibliotekslänkar i inställningarna i Google Scholar. Längd 57 sek. Videoklippet är på engelska, men du kan välja svenska undertexter i inställningarna längst ner.

3.3 Google Scholar tutorial – textmotsvarighet (.docx)