14.3.2013: Pisa-kisa

PISA-kisa -luentotilaisuuden videointi: livelähetys 14.3.2013 klo 17.00–19.00, tallenne

Tiivistelmät tilaisuuden luennoista tässä blogissa:

Tilaisuuden aikana voi osallistua yleisökeskusteluun myös Twitterissä (#studiageneralia) ja tekstiviestitse p. 050 415 4892. Viestit luetaan tilaisuudessa mahdollisuuksien mukaan.

Kevään 2013 Studia Generalia -luentosarjan ohjelma
Anna palautetta luentosarjasta

One thought on “14.3.2013: Pisa-kisa

1. Onko PISA-menestys myytti vai todellisuutta? Väitetään, että se todistaisi peruskoulujärjestelmän paremmuutta esim. saksalaiseen rinnnakkaiskoulujärjestelmään nähden, mutta Baijerin osavaltiossa menestytään yhtä hyvin kuin Suomessa PISA-vertailussa.
    Entä miten suomalainen koulujärjestelmä on kehittynyt oppimistulosten suhteen? Mitään aikasarjaahan, joka ulottuisi usean vuosikymmenen taakse (ennen peruskoulua), ei ole olemassa.
    Entä muiden kuin koulujärjestelmään liittyvien tekijöiden vaikutus PISA-tuloksiin, kuten etninen homogeenisuus, suomen kielen “helppous” ts. äännetään jotakuinkin samalla tavalla kuin kirjoitetaan, koulutuksen perinteinen kunnioittaminen sekä korkeatasoisen opettajakunnan merkitys? Onko näistä tutkittua tietoa?
    Joskus vaikuttaa siltä, että PISA-tuloksia ei haluttaisi tulkita Suomessa riittävän tieteellisesti, vaan halutaan nähdä vain kohtuullisen hyvä menestyminen kansainvälisessä vertailussa tutkimatta taustoja menestykseen.

Comments are closed.