Maapallo vuonna 2100?

Helsingin yliopiston professorit Markku Kulmala, Juha Karhu, Ilkka Hanski ja Markku Löytönen pohtivat sitä, millainen maapallo on sadan vuoden kuluttua, jos ilmastonmuutos etenee nykyiseen tahtiin. Katso video!

Lisää asiaa ilmastonmuutoksesta syksyn Studia Generalia -luentosarjassa Muuttuva ilmasto.

Tervetuloa yliopistolle ja verkkoon!

2 thoughts on “Maapallo vuonna 2100?

1. Kulmala toteaa aivan ikein, että ilmaston ennustaminen vuoteen 2100 on mahdoton tehtävä jo pelkästään ilmaston kaoottisen luonteen takia. Muut puhujat sen sijaan vetoavat IPCC:n kauhuskenaarioihin, joiden ennustearvo on todellisuudessa pelkkä nolla.

Ainoa todellinen indikaattori ilmaston lämpenemisestä on IPCC:n mainitsema reilusti alle yhden asteen lämpeneminen sitten pienen jääkauden ja sen vaihtelevasta ilmastosta vuosien 1400-1850 välillä. Keskiajan lämpökautena tunnettu ilmasto jakso 900-1200 eaa oli nykysitä lämpimämpi, jonka yhtenä osoituksena oli mm Grönlannin asuttaminen ja viinin viljely Britanniassa.

Todisteet ihmisen aiheuttamaksi väitetylle ilmaston lämpenemiselle ovat kaikki ns aihetodisteita tai pelkästään olettamuksia. Esim äärisääilmiöiden lisääntymstä ei voida tilastollisesti osoittaa. Maapallon keskilämpötila ei ole noussut puoleentoista vuoteen (jälkeen 1998) eikä brittiläisen Met.Officen ennuste osoita lähivuosikymmenelle mitään lämpenemistä.

Lukuisat aurinkotutkijat olettavat, että auringon aktiivisuuden hiipuminen tulee johtamaan ilmaston viilenemiseen seuraavina lähivuosikymmeninä.

Jopa IPCC puheenjohtaja Pachauri on myöntänyt, että ilmakehän hiilidioksidin kaksinkertaistumiselle annettu ilmastoherkkyys eli lämmittävää vaikutusta on uusimpien tutkimuste mukaan selvästi alennettava.

On myös huomattava, että poliittiseksi lyömäkapulaksi nousseen hiilidioksidin kasvihuonevaikutus on vain murto-osa vesihöyryn osuudesta. Lisäksi vesihöyryn olomuodon muutokset (kaasu-neste-kiinteä) toimivat erittäin tehokkaina energia kuljettimina maapallon eri osien välillä, jne.

2. Edellisessä postauksessa oli valitettavasti muutama kirjoitusvirhe. Kolmannessa kappaleessa lauseessa “Maapallon keskilämpötila ei ole noussut puoleentoista vuoteen (jälkeen 1998) eikä brittiläisen Met.Officen ennuste osoita lähivuosikymmenelle mitään lämpenemistä.” pitäisi tietysti lukea puoleentoista vuosikymmeneen (15 vuotta).

Comments are closed.