Simo Knuuttila: Aistien filosofiaa

simoknuuttila120x180Aistit ja niiden toiminta ovat perinnäisesti kuuluneet filosofian  keskuskysymyksiin. On pidetty kiinnostavana, että vaikka aistien  sanotaan antavan tietoa, aistikokemuksen sisältöä kuten omenan makua ei voi kuvata sille, jolla ei ole makuaistia.

• Ovatko aistien kohteina  olevat ominaisuudet olemassa havainnosta riippumatta, vai ovatko ne  vain aistien tuottamia?
  • Mitä tarkoitetaan aistien luotettavuudella?
  • Miten aistitoiminnan tieteelliset selitykset on muodostettu, ja mikä on niihin liittyvä tietoisuus?

Professori emeritus Simo Knuuttila luennoi Studia Generalia -luentosarjan avaustilaisuudessa Kaiken maailman aistit torstaina 2.10.2014. Knuuttila on eläkkeellä oleva teologisen etiikan ja  uskonnonfilosofian professori. Hänen  tutkimuksensa ovat pääosin koskeneet antiikin ja keskiajan filosofiaa  ja niiden vaikutusta eurooppalaisiin ajattelutapoihin. Knuuttilalle on myönnetty Ruotsin kuninkaallisen kirjallisuusakatemian Gad Rausing  -palkinto vuonna 2008 ja Suomen tiedepalkinto vuonna 2011.

Kaiken maailman aistit
Torstai 2.10.2014 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Professori Kristian Donner: Aistien ABC
Professori emeritus Simo Knuuttila: Aistien filosofiaa

Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen:

Osallistu yleisökeskusteluun:

• paikan päällä kättä nostamalla
  • tekstiviestitse: p. 050-415 4892
  • Twitterissä: #studiageneralia
  • kommentein tässä blogissa

Luentosarjan järjestää Helsingin yliopiston Avoin yliopisto. Se on kaikille avoin ja maksuton.

Luentosarjan ohjelma

Tervetuloa!

One thought on “Simo Knuuttila: Aistien filosofiaa

1. Kun koira näkee kissan, se ei varmastikaan näe kissassa sellaista, mitä hyvä kissaasiantuntija, joka rakastaa ja huolehtii eläimista, kissassa näkee. Eläinten havainnot toisesta eläimestä eivät ole verrattavissa siihen, mitä niiden ihmisten kertomuksissa ja kirjallisuudessa esiintyvä metaforinen käsittely ja yhteensovittaminen tarkoittaisi. Ihmisen aistihavaintoihin ei taas liity kielellistä ilmaisua tai filosofiaa, ellei sitä erikseen opeteta kuten yliopistoissa tehdään.

Comments are closed.