Johanna Mäkelä: Voiko makuasioista kiistellä?

Professori Johanna Mäkelä. Kuva: Ari AaltoVastaus on sekä kyllä että ei: paitsi ruoan mausta, maussa on kyse myös ihmisten ja sosiaalisten kerrostuminen identiteeteistä ja elämäntyyleistä.

Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä käsittelee luennossaan, minkälaisia rajalinjoja ruokaan liittyvät tavat ja mieltymykset luovat tämän päivän Suomessa.

“Ruokakulttuurin tutkimus tarjoaa kiinnostavan näkökulman elämämme iloihin ja pulmiin. Sen kautta voi tarkastella monia ajankohtaisia keskusteluja terveellisyydestä kestävään kehitykseen.”

Johanna Mäkelä on Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori. Mäkelä on tutkinut mm. aterioita Suomessa ja Pohjoismaissa, syömisen tyylejä ja käytäntöjä, ruokakulttuurin muutoksia ja tulevaisuutta, kestävää ruokavaliota ja ruokaketjun vastuullisuutta erityisesti paikallisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Tällä hetkellä hän on mukana tutkimushankkeissa, jotka käsittelevät pohjoismaisia ruokatapoja (Food in Nordic Everyday Life) ja lihavuuteen ja rasvankäyttöön liittyviä ihanteita ja käytänteitä nyky-Suomessa (Ravinnon rasva ja lihavuus. Terveellisen syömisen ideaalien ja käytäntöjen moninaistuminen).

Johanna Mäkelä luennoi Studia Generalia -luentosarjassa Aistit torstaina 6.11.2014. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen. Tervetuloa!

Luentosarjan koko ohjelma