8.10. Keittiössä

kitchen-231968_640

Studia Generalia menee tällä viikolla arjen ytimeen – keittiöön! Torstaina 8.10. pohditaan, mikä tekee ruoasta turvallista ja kuullaan, millaista kemiaa kotoa löytyy.

Professori Maria Fredriksson-Ahomaa: Turvallista ruokaa?
Professori Timo Repo: Kemiaa kattilassa

Torstaina 8.10.2015 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

Prof.juhlaluentok. Maria Fredriksson-AhomaaProfessori Maria Fredriksson-Ahomaa: Turvallista ruokaa?

Ruoka on – kirjaimellisesti – huulilla. Monet aikamme isot ekologiset, eettiset, taloudelliset, kulttuuriset ja yksilölliset kysymykset näkyvät arjen tasolla nimenomaan ruoassa: millaisia merkityksiä ruokaan liittyy, ja miten teemme ruokaan liittyviä valintojamme. Ruoan turvallisuuteen liittyviä haasteita ovat muun muassa energian saatavuus, ilmastonmuutos, ruoan tehotuotanto ja ympäristön saastuminen.

Studia Generalia -luennossaan professori Maria Fredriksson-Ahomaa tarkastelee ruokaturvallisuutta erityisesti mikrobiologian näkökulmasta: mitkä ovat ruoan yleisimmät mikrobiologiset vaarat, miten ne kulkeutuvat ruokaan ja miten niitä voidaan hallita – ruokaketjun eri vaiheissa aina lautaselle saakka?

Maria Fredriksson-Ahomaa on elintarvike- ja ympäristöhygienian erikoiseläinlääkäri, elintarvikehygienian dosentti, sekä lihantarkastus- ja teurastamohygienian professori Helsingin yliopistossa. Hänen keskeinen tutkimusaiheensa on elintarvikeperäisten tautia aiheuttavien bakteerien (erityisesti yersinioiden) leviäminen elintarvikeketjussa.

Fredriksson-Ahomaa haluaa muistuttaa kuluttajia kotimaisen ruoantuotannon turvallisuudesta ja arkisten valintojemme merkityksestä: “Ruoan turvallisuuden taso on Suomessa erittäin korkea. Kuluttajien valinnoilla on suuri merkitys kotimaisen ruoan tuotannolle. Mitä valintoja olemme valmiita omassa arjessamme tekemään?”

Katso myös:
Studia Generalia Ruoka ja elämä (syksy 2012)

Professori Timo Repo: Kemiaa kattilassaTimo Repo_kuvaaja Eero Roine

Oletko tullut ajatelleeksi, mitä tapahtuu kun vesi kiehuu tai lika irtoaa astiasta? Entä miksi peruna ei mustu vedessä?

Studia Generalia -luennossaan professori Timo Repo johdattaa meidät oivaltamaan, millaista kemiaa arkisiin askareisiin sisältyykään. Luennon erityisenä teemana on vesi.

Timo Repo työskentelee Helsingin yliopistossa epäorgaanisen kemian professorina. Hän tutkii ryhmänsä kanssa pienten molekyylien (kuten vesi, hiilidioksidi ja happimolekyyli) aktivoimista.  Repo toimii useissa alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa sekä Münchenin teknillisen yliopiston vierailevana professorina.

Katso myös:
Timo Repo: Pelastaako vihreä kemia maapallon?
(Studia Generalia Aineen arvoitus, syksy 2011)
Markku Löytönen: Vettä on vähän.
(Studia Generalia Ruoka ja elämä, syksy 2012)