11.2. Rahan mahti

rahan-mahti

RAHAN MAHTI

Torstaina 11.2.2016 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Maailmankirjat sekaisin: luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin
(ohjelma ja video mobiilioptimoituna täällä)
Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Mikä on rahan rooli  maailmanpolitiikassa? Mitä taloustiede tutkii? Onko tutkimustiedolla merkitystä talouspoliittisessa päätöksenteossa? Millaista lukutaitoa talousuutisten seuraaminen ja arviointi meiltä edellyttää? Studia Generaliassa puhutaan tällä viikolla rahasta ja yritetään saada selville, mistä tässä kaikessa on kysymys.

Aiheisiin johdattavat ja niistä keskustelevat maailmanpolitiikan professori Juha A. Vuori, julkistalouden professori Markus Jäntti sekä ajatuspaja Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen. Illan puheenjohtajana toimii Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar.

Juha A.Vuori: Maailmantaloutta ja -politiikkaa ei voi erottaa toisistaan

Maailmanpolitiikan professori Juha A. Vuori aloittaa illan tarkastelemalla kansainvälisen talouden ja politiikan kytköksiä toisiinsa. Kansainvälinen talousjärjestelmän voidaan toisaalta nähdä rajoittavan valtioiden itsemääräämisoikeutta – ja toisaalta toimivan jännitteiden, uhkien ja jopa väkivallan lieventäjänä maailmassa. Alustuksessaan Vuori liikkuu Rousseaun kauriinmetsästäjistä aina taloudelliseen pelotteeseen ja sen mekanismeihin Yhdysvaltojen ja Kiinan kansantasavallan välillä.

Markus Jäntti: Taloustiede, talouspolitiikka ja TALOUSKASVU

Julkistalouden professori Markus Jäntin pääteemana on tulonjakoon ja taloudelliseen liikkuvuuteen liittyvä tutkimus ja se, mitä näiden yhteydestä talouskasvuun ajatellaan. Hän nostaa esiin myös taloustieteen ja talouspolitiikan toisistaan irrallisen suhteen: ”Talouspolitiikka ja taloustiede ovat tyystin erilaisia ilmiöitä, vaikka ne jonkin verran ovat keskenään vuorovaikutuksessa. Talouspoliittinen keskustelu Suomessa on historiallisesti varsin harvoin ottanut erityisen paljon vaikutteita taloustieteestä, muuten kuin satunnaisesti, oman näkökulman pönkittämiseksi.”

Heikki Pursiainen: ”Taloustieteessä ei ole kysymys rahasta”

Illan kolmas puhuja, ajatuspaja Liberan toiminnanjohtaja Heikki Pursiainen avaa taloustiedettä suuntaan, jota emme tule ehkä ensimmäiseksi ajatelleeksi: ”Taloustieteessä on kysymys oikeista hyvistä asioista, niistä, mitkä ovat ihmisten itsensä mielestä arvokkaita. Ne voivat olla tavaroita ja palveluksia, mutta myös yhtä hyvin kävelyjä sateisella rannalla tai hyvää musiikkia. Taloustiede tutkii sitä, miten näitä hyviä asioita syntyy, miten ihmiset vaihtavat niitä ja sitä miten ne jakautuvat maailmassa. ”

Puheenvuorojen jälkeen on yleisön vuoro kysyä ja keskustella. Osallistua voi paitsi paikan päällä, myös tekstiviestein (p. 050 415 0358) ja twitterissä: #studiageneralia, #maailmankirjatsekaisin.

Studia Generalia on tiedettä kaikille.

sEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO
Tervetuloa yliopistolle ja verkkoon!

Seuraavan Studia Generalia -illan (18.2.) aiheena on Kultaakin kalliimpi vesi. Professori Vesa Majamaa ja dosentti Anja Nygren puhuvat silloin veteen, lainsäädäntöön ja valtaan kytkeytyvistä kysymyksistä. Luentojen lisäksi nähdään  dokumenttielokuva Veden matka, joka sai ensi-iltansa Helsingin yliopistolla marraskuussa 2015. Elokuva kertoo veden kiertokulusta, ympäristömuutoksesta ja tutkimustyön merkityksestä Kenian Taitavuorilla. Tervetuloa!
Veden matka (elokuvan traileri)
Maailmankirjat sekaisin: luentosarjan koko ohjelma