18.2. Kultaakin kalliimpi vesi

drops-of-water_blogiKULTAAKIN KALLIIMPI VESI

Aika: torstai 18.2.2016 klo 17.00-19.00
Paikka: Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin
(ohjelma ja video mobiilioptimoituna täällä)
Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Studia Generaliassa puhutaan tällä viikolla vedestä ja veteen liittyvistä omistusoikeuden, oikeudenmukaisuuden ja vallan kysymyksistä: Kuka omistaa veden? Onko pohjavetemme kaupan? Miksi puhdas vesi ei ole kaikkien ulottuvilla? Millaisin tavoin vesi, köyhyys, valta ja oikeudenmukaisuus kytkeytyvät toinen toisiinsa?

PROFESSORI VESA MAJAMAA: VESI JA OIKEUSMajamaa_Vesa

Ympäristöoikeus tutkii sekä yksityisten välisiä intressiristiriitoja että yksityisen ja yleisen edun yhteensovittamista. Taustalla ovat kysymykset omistusoikeuden rajoista ja sisällöistä sekä laajemmin siitä, mikä on ihmisen suhde ympäristöön. Studia Generalia -luennossaan professori Vesa Majamaa pohtii veden omistusoikeudesta käytävää keskustelua: “Makean veden niukkuus on johtanut keskusteluun vedestä ihmisoikeutena ja perusoikeutena. Onko keskustelua pidettävä aitona vai onko se seuraus veden pitämisestä hyödykkeenä ja veden kaupallistamisesta? Ovatko vesihuoltolaitokset myytävissä?”

Vesa Majamaa on toiminut Suomen ensimmäisenä ympäristöoikeuden professorina ensin Lapin yliopistossa (1984-1985) ja sen jälkeen Helsingin yliopistossa vuoteen 2013 saakka. Hän on tutkinut erityisesti maankäytön suunnittelua, kaavoitusta ja rakentamista.

nygren1DOSENTTI ANJA NYGREN: VESI JA VALTA

Anja Nygren puhuu Studia Generalia -luennossaan veden, vallan ja globaalin oikeudenmukaisuuden kytköksiä toinen toisiinsa. “Monilla alueilla vesikysymysten ytimessä ei ole niinkään veden puute tai sen saatavuuteen liittyvät tekniset ongelmat. Kyse on pikemminkin köyhyydestä, huonosta hallinnasta, monimutkaisista valtasuhteista ja resurssien epätasaisesta jakautumisesta.”

Anja Nygren työskentelee Helsingin yliopistossa kehitysmaatutkimuksen yliopistonlehtorina sekä kehitysmaiden ympäristönsuojelun ja poliittisen ekologian dosenttina. Hän on tutkinut kaupunkikysymyksiä, vedenhallintaa ja ympäristöoikeudenmukaisuutta kehitysmaissa sekä ihmisten selviytymistä tuhotulvista ja arkipäivän haavoittuvuuksista.

Lue myös: Vesi tuo valtaa. Uutinen Helsingin yliopiston verkkosivuilla 15.2.2016.

DOKUMENTTIELOKUVA VEDEN MATKA

Studia Generalia -ilta saa kokonaan uudenlaisen päätöksen Veden matka -dokumenttielokuvan myötä. Veden matka kertoo veden kiertokulusta, ympäristönmuutoksesta ja tutkimustyön merkityksestä Kenian Taitavuorilla. Illan puheenjohtaja, professori Jouko Rikkinen on yksi elokuvan keskeisistä taustavaikuttajista.

Elokuvan kesto: noin 50min.

Huom. Elokuva on katsottavissa suorana lähetyksenä myös verkossa, mutta tekijänoikeudellisista sylstä sitä ei julkaista tallenteena.

Huomaa myös nämä:

Vesi tuo valtaa. Uutinen Helsingin yliopiston verkkosivuilla 15.2.2016.
Professori Markku Löytönen: Vettä on vähän. Studia Generalia Ruoka ja elämä (syksy 2012)
Professori Timo Repo: Kemiaa kattilassa. Studia Generalia Arki – parasta aikaa (syksy 2015)

Studia Generalia on tiedettä kaikille.
sEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO
Tervetuloa yliopistolle ja verkkoon!

One thought on “18.2. Kultaakin kalliimpi vesi

1. Kyllä tätä on vaikea löytää jälkikäteen kuultavaksi. Ajankohtaista-sivullakaan ei ollut edes koko Studia generalia–linkkiä josta voisi menneitä kuunnella.

Miksi äänitys on mykkä? Puuttuuko minulta joku palikka (Windows 10:n asennuksen entiset hävisivät taivaan tuuliin aina F-Securea myöten). Koneen äänitorvi näyttää 97 %:ia.

Comments are closed.