Big Data 6.10.2016

Big data

MIKÄ BIG DATA?
Torstaina 6.10.2016 klo 17.00–19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

Syksyn Studia Generalia-sarja Tiede ratkaisee alkaa torstaina 6.10.ja jatkuu aina 10.11. asti. Ensimmäisen tilaisuuden teema on Big data.

Suuria tietoaineistoja ja koneoppimista hyödyntävät luonnontieteilijöiden lisäksi myös humanistit. Tilaisuudessa professori Timo Honkela ja valtiotieteiden tohtoriopiskelija Salla Laaksonen kertovat niistä edistysaskeleista, joita digitaaliset ihmistieteet ovat viime aikoina ottaneet.

Professori Timo Honkela, kuva HY/Linda TammistoFT professori Timo Honkela on väitellyt Teknillisestä korkeakoulusta neuroverkkomallien hyödyntämisestä kielenoppimisessa. Hän työskentelee nykykielten laitoksella ja tutkii digitaalisia aineistoja. Hän pyrkii siihen, että digitaalisia aineistoja tutkittaisiin myös inhimillisestä, humanistisesta näkökulmasta, ei vain luonnontieteellisin keinoin. Humanististen alojen suuria tietoaineistoja voidaan käydä läpi tietokoneiden avulla ilman, että syyllistytään yksinkertaistavaan tulkintaan.

Tutkija Salla-Maaria LaaksonenValtiotieteiden maisteri Salla Laaksosen tausta on valtiotieteellisessä tiedekunnassa, jossa hänen viestinnän oppiaineen väitöskirjansa on loppusuoralla. Laaksonen tutkii laajalti verkkoon, verkkojulkisuuteen, organisaatioihin ja politiikkaan liittyviä teemoja. Viime vuoden hän työskenteli Digivaalit 2015-hankkeessa, josta kertoo nyt esityksessään. Salla Laaksonen on myös viestinnän oppiaineen suosittu opettaja Helsingin yliopiston Avoimessa yliopistossa.

Lue myös:
Big data aloittaa Studia Generalian Tiede ratkaisee -luentosarjan

Studia Generalia Twitterissä:
#studiageneralia, #tiederatkaisee
@HYAvoin @helsinkiuni, @THonkela, @jahapaula

STUDIA GENERALIA ON TIEDETTÄ KAIKILLE.
SEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO
TERVETULOA YLIOPISTOLLE JA VERKKOON!