Fagerön rahoittaja oli tukholmalainen kauppaneuvos Erland von Cameen, yksi Alingsåsin osakkeenomistajista ja johtajista, Jonas Alströmerin yhtiökuppani. Itse asiassa juuri Alingsås näyttää olleen läheisesti kytköksissä niin rahoituksen kuin liiketoimintavisioidenkin suhteen rakenteilla olevaan Fageröhön. Ja mahdollisesti kytköksissä myös liikenteellisesti, sillä noihin aikoihin suunniteltiin määrätietoisesti Göteborgin ja Tukholman yhdistävää kanavaa. Sen kautta metsävarojen äärellä olevan Fagerön sahatavara olisi saatu Göteborgiin, jossa näitä metsävaroja ei ollut. Liäksi on syytä muistaa, että nordenbergit olivat linnoitusupseereja ja tietoista tulevasta Viaporin suurtyömaasta. Se tulisi turvaamaan heidän teollislaitoksensa kysynnän.
Jos nordenbergien hanke olisi toteutunut, olisi se ollut ainutlaatuinen ainakin Pohjoismaissa ellei peräti koko Euroopassa. Jotain pysyvääkin hankkeesta jäi. C. F. Nordenskiöld pystytti saaresta pari mailia merelle puisen pookin, väylämerkin, laivojen ohjaamiseksi saarelleen. Nykyisin tällä paikalla seisoo Söderskärin majakka. Se oli joitakin vuosia sitten myytävänä eniten tarjoavalle.
Mikko Huhtamies
Edit