Dagens födelsedagsbarn: Carl von Linné (1707-1778)

Den svenske vetenskapsmannen Carl von Linné föddes i Stenbrohults socken i Småland den 23 maj 1707. Om Carl von Linné och hans vetenskapliga bedrifter finns spaltkilometer skrivet, men mindre om hans kontakter till Sveaborg och hans vänskap med Augustin Ehrensvärd. Var dessa två blev bekanta vet vi inte; kanske när de studerade i Uppsala år 1728, kanske senare i Stockholm eller kanske i Holland under Ehrensvärds studieresa i Europa 1737-38? Senast år 1739 var de i alla falll bekanta, då får Augustin Ehrensvärd säte i den nygrundade Vetenskapsakademin på Linnés rekommendation. Från samma tid torde också det etsade porträttet av Carl von Linné vara, det enda kända personportätt som Augustin Ehrensvärd gjort.

Herrarna brevväxlade under årens lopp, nästan ända fram till Augustin Ehrensvärds död år 1772.  Augustin Ehrensvärds brev till Carl von Linné finns publicerade, i sin helhet eller i sammandrag, på internet av Svenska Linnésällskapet i Uppsala och Centre international d’étude du XVIIIe siècle i Ferney-Voltaire i Frankrike. Se The Linnaean Correspondence.

Breven handlar om vardagliga saker, men nämner också något om de växter Carl von Linné skickade till Finland. 1758 nämns att barnhuset i Helsingfors, dvs. troligen det barnhem för finländska artilleribataljonens barn som fungerade på Brändö, har mottagit 70 plantor “rabarbara”, Rheum Palmatum. Från år 1763 finns två brev som behandlar Augustin Ehrensvärds intresse för risodling, något som han tydligen funderade på att inleda på Saaris gård, där han hade sanka åkrar. Samtidigt nämner han också något om sina andra odlingsförsök, men tydligt är att mycket av de exotiska växterna inte riktigt vill sig i det finländska klimatet.

Något om Ehrensvärds förtroende för sin vän, säger också ett brev från år 1763, där han ber Carl von Linné hjälpa till med att skaffa en informator till sin son, Carl August Ehrensvärd. Han undanber sig en student som behärskar teologi och metafysik, utan vill istället ha någon som är bevandrad i de praktiska vetenskaperna. Han litar på vännens omdöme för att hitta en lämplig lärare, och ger denne fria händer att höja lönen om läraren enligt Linnés bedömning är värd mer än Ehrensvärd först tänkt betala.

En snabb sökning i databaserna ger inga träffar för att några av Carl von Linnés brev till Augustin Ehrensvärd skulle ha blivit bevarade till eftervärlden.  Inte heller brevskrivarförteckningen från Krigsarkivets Ehrensvärdsamling nämner några brev från Carl von Linné. Av någon anledning finns få brev bevarade från Ehrensvärds närmaste familj och vänner, medan däremot mycket som rör arbetsliv och politik har arkiverats. Tur att i alla fall några bevis på dessa nyfikna och experimentlystna herrars inbördes korrespondens bevarats till eftervärlden!