Reinholmin joulukalenteri, luukku 7

H. A. Reinholm oli kielitaitoinen mies. Hän käytti viranhoidossaan ruotsia, suomea ja venäjää, ja luki lisäksi ammattikirjallisuutta saksaksi. Latinankin hän on epäilemättä teologianopintojensa pohjalta hallinnut. Muistiinpanot ovat enimmäkseen ruotsiksi, mutta myös suomen kieltä esiintyy välillä. Tässä kielinäyte vuodelta 1858, Reinholm selvittää Viaporin seurakunnan jumalanpalveluskäytäntöjä:

4.4.58 Kello 10:stä on ruottalainen jumalanpalvelus. Siinä seurakunnan Urkuristi-Lukkari ja Vankein opettaja Vilhelmi Streng virkavalansa tekee. Siinä myös vapaan ruottalaisen seurakunnan rippikoululapset pyhän kasteensa liiton vahvistavat ja ensimäisen kerran Herran ehtoolliselle lasketaan, toivotuksilla että meijän seurakunnan jäsenet, erinomattain lasten vanhemmat, kasvattajat, isännät ja emännät olisivat saapuilla, uskollisilla rukouksilla vahvistain lasten tärkiää tarkoitusta, sekä itse tutkinnosta ja toimituksesta tarkoitettua sydämen ja hengen ylennystä saavuttaisivat.

Tänäpänä kello 4 ehtoopuolella on niitten Suomalaisen seurakunnan jäsenten rippi, jotka suomalaisessa jumalanpalveluksessa tavalliseen aikaan huomena aikovat Herran ehtoolliselle.Tästä viikko elikkä tulevana sunnuntaina on toinen rukouspäivä. Totiseen hengelliseen rukoukseen itsiänsä valmistamaan Seurakunta muistutetaan. Silloin on ruottalaisen jumalanpalveluksen vuoro tässä Herran huoneessa. Tästä kaks viikko on suomalainen jumalanpalvelus.