Aikalaiskuvauksia Viaporista, osa 1: Augustin Ehrensvärd

Augustin Ehrensvärd kuvasi Viaporia jo ennen kuin siitä tuli Viapori. Kesällä 1747 hänen johtamansa linnoituskomissio matkusti pitkin Suomenlahden rannikkoa katsastamassa, mitkä paikat soveltuisivat parhaiten valtakunnan uuteen puolustussuunnitelmaan kuuluvien rannikkolinnoitusten rakentamiseen. Matkallaan hän piti yksityiskohtaista päiväkirjaa, joka on julkaistu alkukielellään nimellä Anteckningar under en resa i Finland ja suomennettuna nimellä Matka Suomessa 1747.

Linnoituskomissio saapui Helsinkiin 14. heinäkuuta. Kaupunkia oli erinomaisen satamansa vuoksi ehdotettu linnoituksen paikaksi jo Suuren Pohjan sodan jälkeen 1720-luvulla, ja sen linnoittamiseksi oli laadittu useita erilaisia suunnitelmia. Ehrensvärd  katsasti kaupungin ja tyrmäsi itsevarmaan tyyliin aiemmat suunnitelmat:

Täällä käytimme kaksi ensimmäistä päivää nähdäksemme sataman tilan. Kenraalikuvernööri oli itse meidän kanssamme Uuninsuu-, väli- ja Kasavuorella. Me huomasimme heti, että Bläsingin suunnitelma ei suojannut sen paremmin satamaa kuin sen sisääntuloa; että Virginin suunnitelma oli tehty mielikuvitusta käyttäen mutta ei oikean sijainnin mukaan ja siksi se ei ole riittävä linnoituksen oman, paljon pienemmän sataman puolustukseksi.

Ehrensvärd alkoi laatia uusia suunnitelmia Helsingin linnoittamista varten. Seuraavat pari viikkoa hän hääri kenraalikuvernööri von Rosenin suosiollisella avustuksella ympäriinsä ja punniskeli linnoittamisen eri puolia. Hänen huomionsa Helsingistä ovat puhtaasti puolustuksellisia, ja päiväkirjamerkinnät käsittelevät enemmän suoritettuja kokeita kuin kaupungin laatua tai seudun kauneutta:

16. ja 17. päivä. Käytimme päivät rekognosoidaksemme saaria tässä lähistöllä. Hyvään sijaintiin on sekoittunut monia vaikeuksia. Nähdäkseen, miten kaleerieskaaderi voisi kärsiä vihollisen pattereista sataman ympärillä, antoi kenraalikuvernööri ampua laukauksia vaakatasossa ja ylätason suuntauksella 24, 18 ja 12 naulan kuulilla. (…) Näiden yritysten jälkeen kääntyi huolemme siihen, miten itse satama olisi vapaa sellaisista vihollisen pattereista, jotka siltä etäisyydeltä voisivat nähdä satamaan, ja siihen tarkoitukseen käytimme koko tämän ajan nähdäksemme kaikki vuoret ja kalliot ja laaksot, joita on koko sataman ympärillä. Siihen kului aikaa 27. päivään asti, jolloin ehdimme luonnostella suunnitelman joka paikasta kallioiden muodon mukaan estääksemme liian suuret kustannukset.

Linnoitussuunnitelma lähti postitse kuninkaalle, ja komissio jatkoi matkaa kohti Hämeenlinnaa. Ehrensvärd palasi matkan aikana vielä Helsinkiin, mutta ei kirjoittanut siitä enää päiväkirjamerkintöjä, todeten kaiketi tehneensä ensimmäisellä käynnillä kaikki tarpeelliset havainnot. Palattuaan Tukholmaan linnoituskomissio suositteli raportissaan varikkolinnoituksen rakentamista Helsinkiin.

[Ehrensvärd-sitaatit teoksesta Augustin Ehrensvärd: Matka Suomessa 1747, suomentanut ja toimittanut Sampo Honkala, SKS 2002]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *