Aikalaiskuvauksia Viaporista, osa 19: Abraham Hülphers

Palataanpa brittiläisten Viaporin-kuvaajien jälkeen taas Ruotsin kamaralle. Tämän päivän päähenkilö Abraham Hülphers (1734-1798) oli saksalaisesta sukunimestään huolimatta ruotsalainen, raatimiehen poika, ja varsin mainio esimerkki porvarissukuisesta oppineesta. Hülphers työskenteli isänsä kauppahuoneessa ja oli Västeråsin kaupungin porvari, mutta hänen todellinen intohimonsa oli maantiede. Hän teki matkoja Ruotsin eri osiin ja julkaisi liudan matkakirjoja, joista yhdessä,  Dagbok och samlingar uppå en resa om somarn 1760 ifrån Westerås till Petersburg och Ryssland, hän vieraili myös Helsingissä ja Viaporissa.

Hülphers oli tilastollisesti suuntautunut veikko. Helsingin-kertomuksensa ensimmäisessä osassa hän luettelee numerotietoja kaupungin tonttien määrästä, henkikirjoitetun väestön määrästä ja laadusta,  markkinatavaran verohinnoista ja jopa paikallisen krouvin hinnastosta. Ainakin osa tiedoista on ilmeisesti peräisin maaherralta, jonka luona Hülphers kertoo käyneensä audienssilla. (Kuinka moni nykymatkailja marssii vieraassa kaupungissa ensimmäiseksi virastotaloon ja vaatii saada nähdä kaupungin viralliset tilastot? Tuskin moni. Tapojen rappiota…)

Hülphersin Viaporin-kuvaus on melko kaavamainen, ja hän näyttää suhtautuvan linnoitukseen vähemmällä mielenkiinnolla kuin kaupunkiin (mikä on tietenkin kauppiaalle ymmärrettävää). Tavalliseen tapaan hän luettelee saaret ja niiden pääpiirteet:

Otimme tänään nähdäksemme linnotuksen joka kaupunkiin on rakennettu, ja ½ mailin merimatkan jälkeen saavuimme Viaporiin. Luonto itse näyttää tarkoittaneen tämän seudun sellaisen varustuksen rakentamiseen.

Linnoitus sijaitsee seitsemällä saarella joita aiemmin kutsuttiin Susiluodoiksi, ja joita vielä kaksikymmentä vuotta sitten peitti sankka metsä.

  1. Päälinnoitus on rakennettu niin kutsutulle Susisaarelle, jota nyt muun linnoituksen tavoin kutsutaan Viaporiksi.
  2. Iso Mustasaari, jonka edellisestä erottaa pieni salmi, on pienempi linnake.
  3. Pieni Mustasaari samoin.
  4. Länsi-Mustasaari hieman kauempana on myös linnoitettu.
  5. Särkkä, joka on vielä kauempana linnoituksesta mutta lähellä mannerta, suojaa sekä päälkinnoitusta että maata.
  6. Kustaanmiekka on suuren päälinnoituksen ulkovarustus joka liittyy Viaporiin.
  7. Vallisaari eli Majakkasaari vastapäätä Kustaanmiekkaa on vain pieni ulkovarustus. Näiden saarten välissä on väylä kaupunkiin.

Suurinta huomiota Hülphersiltä saa osakseen Thunbergin tuulimylly, jonka kykyä jauhaa viljaa ja sahata lautoja samanaikaisesti hän ihastelee. Myös Viaporin käsityöläisten määrän ja laadun hän luettelee erittäin yksityiskohtaisesti. Porvari matkustaa…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *