Puffi: Viaporin taiteilijaupseerit radiossa

Yleisradion kulttuuritoimittaja Seppo Heiskanen otti minuun yhteyttä pari viikkoa sitten. Hän oli lukenut upseerien taidekoulutuksesta 1700-luvun Viaporissa, halusi tehdä aiheesta jutun Radio 1:n Kultakuume-kulttuurimakasiiniin ja etsi haastateltavaa. Erinäisten mutkien kautta häntä oli kehotettu kysymään Viapori-projektin tutkijoilta. Varsinaista taidehistorian eksperttiä meidän joukossamme ei ole, joten tehtävä lankesi minulle.

Haastattelu lähetettiin viime maanantain Kultakuumeessa. Se on kuunneltavissa Ylen Areenassa, jos aihe kiinnostaa. Löpinäni alkaa noin 31 minuutin kohdalta.

Viikon vainaja -sarjan rustaaminen osoittautui taas hyödylliseksi, sillä sain napattua sieltä hyvän esimerkkitapauksen. Hän oli Anders Kocke, pienporvarin poika, Armeijan Laivaston upseeri ja Helsingin uudelleenrakennuskomitean arkkitehti. Kocke liittyi laivastoon 16-vuotiaana vapaaehtoisena eikä koskaan saanut mitään muodollista ammattikoulutusta upseerinkoulutuksen lisäksi. Armeijasta erottuaan hän elätti itsensä piirtämällä asemakaavoja, suunnittelemalla rakennuksia ja maalaamalla tauluja – kouriintuntuva todiste siitä, miten laaja-alainen tuon ajan upseerinkoulutus oli.