Fenomen på Sveaborg

Foto: Förvaltningsnämnden för Sveaborgs bildarkiv/Arttu Kokkonen

Vi har nu landstigit på Sveaborg – äventyret med det gemensamma kunskapsbyggandet börjar och vi hälsar dig därmed välkommen till vår nya blogg!

Den 4 april 2018 kör Projekt Sveaborg i gång. Det handlar om byggande, lärande och om att utgå från intressanta fenomen av allmängiltig art. Projektet kommer detta första år att äga rum tre dagar under vårens lopp och avslutas i maj. Idéerna är många och förhoppningarna stora. Om du vill veta hur det går, så får du gärna följa den här bloggen.

Projektet är ett samarbete mellan sju lektorer på den svenskspråkiga klasslärarutbildningen vid Helsingfors universitet. Det är vi som startat och upprätthåller den här bloggen. Vi heter Anna, Birgit, Hannah, Kirsi, Lili-Ann, Marjo och Pia och vi har olika expertområden och representerar olika skolämnen. Sex av oss är anställda som ämnesdidaktiker, närmare bestämt i modersmål, finska, främmande språk, estetiska ämnen, naturvetenskaper, samt historia och samhällslära. En av oss har däremot ett mer övergipande ansvarsområde och är lektor i didaktik. Projekt Sveaborg är ett gemensamt pilotprojekt, där närmare 40 klasslärarstudenter får öva sig i fenomenbaserat lärande i teori och praktik tillsammans med oss lektorer. Samtidigt får vi själva öva oss i att på ett spännande och gränsöverskridande sätt samarbeta med varandra och med studenterna. Projektet följs också upp av forskning och därför har vi ibland andra forskare med oss.

Platsen där projektet går av stapeln är just Sveaborg, som är en sjöfästning från 1700-talet som ligger på åtta öar strax utanför Helsingfors. Fästningen representerar ett Finland under tre epoker, som tillhörande Sverige, som ett ryskt storfurstendöme och som en självständig stat. Sveaborgs fästning finns numera på UNESCO:s lista över världsarv som ett minnesmärke över en unik militärarkitektur. Sveaborg är inte bara speciell för en intressant byggnadshistoria, utan också av många andra orsaker.  Öarna har en intressant flora och fågelrika klippor och buskage. På våren är doften och synen av blommande syrener överväldigande.  Som en del av huvudstaden och belägen bara tjugo minuters båtväg från stadskärnan, har öarna ändå ett typiskt skärgårdsklimat och underbara klippor för dem som älskar sol, himmel och hav. Sveaborg är också bebodd och har såväl kyrka som skola. Årligen besöks fästningen av ett stort antal turister från olika håll i världen och många konstnärer och skeppsbyggare har sitt tillhåll i form av verkstäder och utställningar på öarna. Här har alltså människor skapat, byggt, lekt, fötts, levt och dött i snart trehundra år. Vad är då naturligare än att ta med våra studenter till denna intressanta plats?

De studenter som deltar i Projekt Sveaborg går en femårig magisterutbildning i pedagogik. Efter examen är de behöriga som klasslärare i åk 1- 6 inom den grundläggande utbildningen. I det finländska dokumentet Grunderna för läroplanen för den  grundläggande utbildningen, som utkom 2014, betoniaseman fenomenbaserat lärande som en viktig arbetsform. Finland framhålls ofta utomlands som en föregångare med en läroplan som satsar på att förnya undervisningen och ta in det fenomenbaserade som en grundläggande byggsten.

Med fenomenbaserad undervisning och inlärning avses ett utforskande arbetssätt, som utgår ifrån ett fenomen. Detta fenomen utforskar eleverna/studenterna vanligtvis tillsammans i smågrupper.  Utforskandet är inte bundet till ett visst ämnesperspektiv, utan ämnesgränserna överskrids och flyter samman – den nya kunskapen prövas och byggs tillsammans. Lärmiljön ska gärna vara autentisk, det vill säga lärandet försiggår där fenomenet visar sig och ska även innefatta andra aktörer än de som hör hemma i skolan. Eleverna/studenterna får därmed en djupare förståelse för det som undersöks. Med fenomenbaserat menas inte enbart att eleverna/studenterna utforskat något teoretiskt, utan det är frågan om att uppleva och helst också agera rent konkret. Också för lärarna handlar det om att våga möta det nya och obeprövade och släppa taget om invanda tänkesätt och slå sönder de egna snäva ramarna. Detta är inte alltid smärtfritt, men vem bygger nytt utan att något någon gång rivs, får skavanker, smutsfläckar eller går sönder och behöver lagas. Fenomenbaserat lärande behöver inte vara en dans på rosor, utan det är frågan om lärprocesser där såväl byggandet i sig som den färdiga byggnaden är av värde.

Med projektet hoppas vi ändå att studenterna ska få en helhetsupplevelse som de ser tillbaka på som något positivt som hände under studietiden. Vi har dock också djupare avsikter än att enbart sprida glädje. Vi vill först och främst inspirera studenterna till att vara nyfikna och påhittiga och själva starta sina egna kunskaps- och erfarenhetsbyggen som de sedan kan förkovra alltefter hand under hela sin studietid och kommande arbetskarriär. I dessa byggen kan samarbete och helhetstänkande bli en naturlig del av vardagen. På så sätt gynnas också kommande elever, som i sin tur ska börja bygga upp sin kunskapsgrund. Därför kan vi säga att Projekt Sveaborg försiggår på flera plan: det är ett byggande lärarutbildarkolleger emellan, det är ett byggande studenter emellan, men även studenter och lärare emellan. Det siktar till att ge studenterna beredskap till framtida kollegialt byggande och det syftar till att eleverna ute i skolorna ska kunna få träning i att bygga tillsammans. Allt detta sker med flera intressanta fenomen i fokus. Vad som händer kommer ni att få höra mer om i kommande blogginlägg, som skrivs turvis av oss lektorer och av studenterna.

Lili-Ann Wolff

Lektor i naturvetenskapens didaktik, projektets initiativtagare och forskningsledare