Arbetslöshetskassa – hälsningar från Loimu

Loimu är ditt eget fackförbund som hjälper dig med alla frågor kring jobbsökning, arbetslivet och karriär – nu och efter utexamineringen. Loimu vill stötta dig i att nå dina mål och hitta ditt drömjobb.
Läs mer om arbetslöshetskassan nedanför – det kan visa sig vara nyttigt i framtiden!

Hälsningar,
Jade Sivén, Loimus ny campuspromotor i Vik

Försäkra dig själv för sämre tider!

Före sommarjobben startar är det bra att komma ihåg att ansluta dig till arbetslöshetskassan så att du hinner uppfylla arbetsvillkoret innan du
utexamineras. Arbetslöshetskassan fungerar som andra försäkringar, du
kan inte teckna den retroaktivt.

Studerande inom Loimus branscher förtjänar i genomsnitt cirka 2 000 € per månad från sommarjobb. Med dessa inkomster är den inkomstrelaterade dagpenningen cirka 1 200 € i månaden, vilket är cirka 500 € större än de stöd som FPA utbetalar.

Arbetsvillkorets kriterier i ett nötskal:

• Giltigt anställningsförhållande vid den tidpunkt då
    man blir medlem
  • Sammanlagt 26 arbetsveckor under studietiden, minimiarbetstiden 18 timmar per vecka. I undervisningsarbete är arbetstiden 8 undervisningstimmar per vecka.
  • Högskolestudierna förlänger granskningsperioden med högst sju år. I annat fall ska arbetsveckorna tjänas in under en granskningsperiod på 28 månader.
  • Lönen för heltidsarbete ska vara minst enligt kollektivavtal. Om branschen inte har ett kollektivavtal ska lönen vara minst på den nivå för minimilön som fastställs årligen. För deltidsanställda och timanställda relateras lönen till arbetstiden.

Vad kostar det?

• Medlemskap i Loimu för studerande 2€/kk