Tarpeet törmäyskurssilla

Tuntisuunnitelma on huolella tehty ja tarkkaan mietitty. Varmasti kaikilla meistä harjoittelijoista. Mutta onko yhtäkään tuntisuunnitelmaa koskaan viety läpi juuri niin, kuin se on paperille kirjoitettu? Itselläni loppuu parhaassa tapauksessa vain aika, mutta useimmiten kyllä keinot. Miten nimittäin saa tunnin ohjailtua haluttuun suuntaan, kun esitettyyn kysymykseen ainakin tokaluokkalaiset tavan takaa vastaavat aina jotain muuta kuin pyydetyn / toivotun vastauksen?

Yleensä on kyse siitä, ettei oppilas ole saanut vastausvuoroa edelliseen kysymykseen. Hän tuntee polttavaa tarvetta saada oma kokemuksensa kerrottua tulkintani mukaan nimenomaan opettajalle.

Luokallani on oppilas, joka saattaa vuoron lopulta saatuaan kertoa vastauksensa tai kokemuksensa liittyen yli puoli tuntia sitten tunnilla käsiteltyyn asiaan. Tämän ajan kysymyksen ja vastauksen välillä hän viettää lukkiutuneena omaan ajatukseensa, eikä tunnu päästävän sisään yhtään uutta asiaa.

Odotuttaminen ei tunnu oikealta kyseessä olevaa oppilasta kohtaan. Toisaalta hän on kuitenkin juuri se oppilas, jonka ”vanhentunut” vastaus repii tuntisuunnitelmaa ihan mihin suuntaan tahansa. Aika usein vastaus ei nimittäin edes liity millään mittarilla mitattuna tunnin aiheeseen. Ei liene vaikea arvata, ettei vastausvuoron antaminen tälle oppilaalle ole helppoa.

IMG_1875

Onneksi jokaisessa luokassa on yleensä kuitenkin se yksi oppilas, joka vastaa kysymykseesi aina niin kuin haluat ja pelastaa tunnin kulun kohti tarkoittamaasi päämäärää. Tältä oppilaalta sinun tulee kysyä ainakin silloin, kun haluat tehdä vaikutuksen luokassa ensi kerran vierailevaan didaktikkoon. Luokkasi opettajaan, eli ohjaajaan, temppu ei enää tehoa. Hän korkeintaan kehaisee, että olet löytänyt kyseisen oppilaan ja osaat käyttää tilaisuuden hyväksesi.

Vielä kun olisi paljon aikaa ja taitoa ohjata sitä toista reppanaa keskittymään tarkemmin tunnin kulkuun sekä miettimään oman vastauksensa mielekkyyttä esillä olevaan asiaan.