Palmun alla: Romantiikkaa yliopistolla

Hämmästyin tämän aamun uutista, jonka mukaan Saudi-Arabiassa halutaan kieltää sekasairaalat. Sukupuolten sekoittuminen koetaan maassa ongelmalliseksi, ja nyt joukko naisten kunniasta huolestuneita haluaa naisille omat sairaalat, joissa koko henkilökunta on naisia. Miesten sairaaloissa vastaavasti jokaisen sairaanhoitajankin pitäisi olla mies.

Täällä yliopiston lomakylämäisessä tunnelmassa on helppo unohtaa, miten jyrkkiä asenteet edelleen ovat. King Abdullah -yliopisto on maan ensimmäinen sekayliopisto, jossa naiset ja miehet voivat opiskella, työskennellä ja viettää vapaa-aikaa yhdessä. Me naiset voimme liikkua ja toimia kampuksella vapaasti ja jopa ajaa autoa.

Moinen vapaamielisyys kuulemma huolettaa muurien ulkopuolella. Osa ihmisistä luulee, että täällä pidetään ikuisia orgioita. Toisia ärsyttää jo se, että alueella kehdataan kulkea ilman niqabeja, vain silmät paljastavia huntuja. No, täällä jotkut käyttävät huntuja, toiset eivät, ja harrastukset taitavat rajoittua lähinnä kuntosaliin (naisille ja miehille erikseen tietysti) ja satunnaiseen elokuvissa käyntiin.

Keväällä uutistoimistot raportoivat, että paikallinen uskontopoliisin päällikkö sai potkut tuettuaan tämän yliopiston perustamista. Monenlainen liberalismi ja länsimaistuminen keräävät kritiikkiä.

Moraalin säilymistä tuetaan muun muassa siten, että opiskelija-asuntolat ovat yhdelle sukupuolelle ja kyltit kieltävät tiukasti vastakkaista sukupuolta olevat vierailijat. Tämä ei mielestäni ole niin ihmeellistä; näin monissa Euroopan oppilaitoksissakin on toimittu ja toimitaan varmasti paikoin edelleen. Vaikea tässä tosin on aloittaa keskustelua sukupuolten moninaisuudesta.

Varsin tiukalta kuulostaa, kun aamun uutisessa pelätään ”katseiden vaihtoa” sukupuolten välillä. Ainakin yliopistomaailmassa ajatusten vaihdon lomassa on yleensä tavannut vaihtua myös muutama katse.

Nuori saudisukupolvi onkin alkanut vaatia muutosta kulttuuriin. Marraskuisen uutisen mukaan osa haluaa esimerkiksi jo valita puolisonsa itse.

One thought on “Palmun alla: Romantiikkaa yliopistolla

1. Kiitos Elina taas mielenkiintoisesta tekstistä. Tämä pisti taas miettimään ja arvostamaan asioista täällä koti-Suomessa, joita varsin usein pitää täysin itsestään selvinä.