Palmun alla: Lähtisitkö pioneeriksi?

King Abdullah -yliopistosta valmistui ensimmäiset maisterit joulukuussa. Yliopisto tarjoaa vain maisteriohjelmia ja tohtorikoulutusta, ja syyskuussa 2009 avatun yliopiston nopeimmat opiskelijat selviytyivät urakastaan hieman yli vuodessa.

Meksikolais-ranskalainen Philippe Vignal ja kiinalainen Lam Ka Ying kuuluvat KAUSTin ensimmäisiin valmistujiin.

Liki 300 nimen joukossa oli opiskelijoita noin 40 maasta, runsaasti muun muassa kiinalaisia, meksikolaisia ja amerikkalaisia. Saudeja oli valmistuneista kymmenisen prosenttia.

Juhlapuheissa kiiteltiin näitä yliopiston ensimmäisiä opiskelijoita rohkeudesta lähteä upouuteen yliopistoon. Kiitoksen saivat myös tutkijat ja opettajat ja heidän perheensä.

Uuden yliopiston maineen rakentuminen ja jalansijan löytyminen ovat mielenkiintoisia prosesseja. Yliopistosta ei vielä ole rankingtietoja, eikä sen rakennusten seinissä kasva murattia, tuota britti- ja jenkkiyliopistojen arvostuksen mittaria (en ole myöskään varma, sopiiko kasvi tähän ilmastoon).

Opiskelijat varmasti tekevät valintojaan myös käytännöllisin perustein, ja rahalla pääsee pitkälle. Täällä jokainen opiskelija saa täyden stipendin lukukausimaksuihin, ilmaisen asunnon ja päälle vähintään 20 000 dollaria vuodessa elinkustannuksiin.

Yliopiston aiempi rankingmaine ei ole opiskelijoille välttämättä tärkeää. Professori Arto Mustajoki kirjoittaa Tieteessä tapahtuu -lehdessä, että asiaa on tutkittu kansainvälisesti mutta tulokset ovat ristiriitaisia. ”Uskoisin, että rankingmaine vaikuttaa enemmän tutkijoiden mielikuviin, siihen mihin yliopistoon pyritään töihin ja minkä yliopiston kanssa halutaan tehdä yhteistyötä.”

Kysyin Cambridgessa työskentelevältä tuttavaltani, Helsingin yliopiston tohtorilta, mikä merkitys muratilla on hänelle. Hän vastasi, että jos haluaa tehdä kovaa tiedettä, tärkeintä on opettajien ja tutkijoiden taso ja resurssit. Maine ja perinteet ovat lisämauste – esimerkiksi se, että saa liikuskella samoissa tiloissa kuin Charles Darwin ja Stephen Hawking. Miellyttävää on myös, ettei Cambridgea tarvitse koskaan selittää.

Tiedemaailmassa jyrää positiivinen kierre. Maine poikii yhteydenottoja parhailta kumppaneilta, raha tuo vetovoimaa ja tunnettu ohjaaja vetää perässään lupaavat oppilaat. Tuttavani mainitsee Kiinaan perustetun genomiikkainstituutin, jonne lähti paljon kyvykästä väkeä, kun analyysilaitteisto vedettiin kerralla huippujen tasolle ja ohi.

Uusien paikkojen haasteena on ymmärtää, että rahakasa on vasta alku, ei päätepiste.

PS. Tuntuuhan se hienolta, että Helsingin yliopiston Facebook-profiilissa lukee ”perustettu 1640”.