Palmun alla: Näin kilpailutat elämänlaadun

Uskallanko sanoakaan, että elämä täällä Saudi-Arabiassa on aika kivaa. Tunne on yllättävä, mutta yliopiston turvallisten muurien sisällä meillä on todellakin kaikki, mitä arkeemme tarvitsemme: työ, koti, kauppa, koulu, paljon muita lapsiperheitä sekä harrastus- ja päivähoitomahdollisuudet. Aurinko paistaa lähes aina, joten pyykkikoneessa tarvitsee pyörittää vain keveitä kesävaatteita.

Moni yliopiston tutkija suuntaa jossain vaiheessa uraansa ulkomaille. Jos on varaa, kannattaa haarukoida sopiva paikka mahdollisimman tarkkaan. Esimerkiksi nykyinen elämäntyylimme ei olisi kovin svengaava valinta yöelämää ja kulttuuria rakastavalle yksineläjälle. Arkea voi kuristaa moni pienikin seikka, esimerkiksi liian pitkä työmatka. Palkka, asumisen hintataso, naapurusto, ilmasto, ystäväverkostot sekä etäisyys ja aikaero Suomeen vaikuttavat kaikki siihen, tuleeko elämästä ihanaa vai kurjaa.

Olemme asuneet Suomen lisäksi vain Texasissa ja Saudi-Arabiassa, mutta perheparlamenttimme keskusteluissa on liikkunut myös sellaisia paikkoja kuin Pariisi, Lontoo, Boston, Milwaukee ja Uumaja. Lontoon torppasimme jo ideatasolle, koska vertailujen perusteella lapsiperheen elämä on siellä niin hankalaa ja kallista. (Jos sinulla on päinvastaisia kokemuksia, kommentoi ihmeessä tuohon alle.)

Elämäntyyli määräävänä tekijänä on huomattu myös Suomen maabrändiraportissa (pdf-dokumentti). Ennen ihmiset muuttivat työpaikan perässä, nyt määritellään haluttuun elämäntyyliin sopivat paikat ja etsitään töitä niistä. Elämänlaadulla kannattaa kilpailla.

Maakohtaista vertailutietoa tuottaa esimerkiksi HSBC-pankki Expat Explorer -tutkimuksissaan. Pankin kolmesta rinnakkaisesta raportista yksi tarkastelee ulkomaantyön taloudellista kannattavuutta (tässä raportissa Saudi-Arabia on kakkonen Venäjän jälkeen), toinen ulkomaille asettumisen kokemusta ja elämänlaatua ja kolmas parhaita kohteita lapsiperheille.

Uusimpien tulosten mukaan nousevissa maissa on suurimmat palkat ja elämänlaatu on parasta Thaimaassa ja Kanadassa. Parhaan ympäristön lasten kasvatukseen tarjoaa Belgia.

Ihmisillä saattaa olla myös aatteellisia syitä asua tietynlaisissa maissa, esimerkiksi pienten tuloerojen maassa tai alueella, jossa voi tehdä humanitääristä työtä. Puolison työ ja uratoiveet ohjailevat.

Kannattaa vilkaista ruotsalaisprofessori Hans Roslingin havainnollisia tilastoesityksiä maailman maiden kehityksestä. Esimerkiksi vauraus ja väestön terveys eivät useinkaan korreloi maan demokraattisuuden ja ihmisoikeustilanteen kanssa. Ihmisoikeuksilla on kuitenkin itseisarvoa, Rosling sanoo parin vuoden takaisessa videossaan.

Naapurikylämme kalaravintolassa valitaan ensin kala.