Palmun alla: Henkkarit esiin

Moni on viime aikoina kysellyt, onko meillä täällä Saudi-Arabiassa turvallista. Arabimaailma kuohuu, mutta se ei juuri näy kampuksellamme. Jos joku suunnittelee vallankumousta, minulle hän ei ole siitä kertonut.

Maassa on tietenkin epäkohtia, mutta öljyn tuoma vauraus mahdollistaa kansan tyytyväisyyttä lisääviä uudistuksia. Nykyinen kuningas, vuodesta 2005 hallinnut kuningas Abdullah, on käsittääkseni pidetty. Absoluuttisessa monarkiassa kansalaisyhteiskunta on kylläkin varsin ohut ja siten on selvää, etteivät kaikki äänet pääse kuuluviin.

Muistan kun saavuimme maahan marraskuussa. Vähän kaikki jännitti ja pelotti, ja muodollisuudet lentokentällä ja yliopiston portilla tuntuivat perin tiukoilta. Porteista ajettaessa passin kuvasivu piti painaa ikkunan lasia vasten ja sitten koko passi jättää säilytykseen vierailijakorttia vastaan. Ensimmäisinä päivinä sormenjälkiä piti pyöritellä jos minkälaisilla levyillä. Yliopiston omaa kuvallista henkilöllisyystodistusta täytyy heilutella jopa kampuksen sisällä.

Tällaisia ruusuja jaettiin KAUSTin portilla tänään. Kuningas Abdullah on juuri palannut maahan USA:ssa tehdyn selkäleikkauksen jälkeen, ja hänestä toivotaan vakauden takaajaa Saudi-Arabiassa ja laajemmin alueella.

Niin, asumme suljetulla alueella, compoundilla. Sanakirjan mukaan compound on ”aidattu alue, aitaus (esim. vankilassa, keskitysleirillä)”. Kaksinkertaiset vartioidut portit erottavat meidät ulkomaailmasta, mutta poistua saa koska tahansa. Itse asiassa KAUST ei edes ole perinteinen compound, koska täällä on asuu myös saudeja eikä pelkästään ulkomaalaisia. Kampusalueen koko on 36 neliökilometriä, mutta keskeiset palvelut ja asunnot ovat tiiviisti yliopistorakennusten kyljessä.

Yllättävää kyllä, yliopistoalue on leikki-ikäisen esikoisemme toistaiseksi turvallisin asuinpaikka. Pieneksi kaupungiksi tarkoitetulla kampuksella on vasta vähän asukkaita, moottoriliikenne on niukkaa ja naapureihin tutustuu helposti. Elämä on yhteisöllistä, ja näen jo nyt, että compound-lapsuus voi olla onnellinen lapsuus.

Alkukevään poliittinen kehitys lähivaltioissa tietysti pohdituttaa, ja seuraamme sitä täällä lähinnä nettiuutisten välityksellä. Suomen suurlähetystö lähetti meille päivitetyn valmiussuunnitelman kriisi- ja poikkeustilanteita varten, mutta ohjeissa korostettiin, etteivät ne tarkoita kriisin olevan näköpiirissä. Turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti paikalliset viranomaiset ja suomalaiset itse.

Vaarallisinta täällä lienee terrorismin uhka, ja sekin on paljon suurempi esimerkiksi etelänaapuri Jemenissä. Myös liikenne kampuksen ulkopuolella on holtitonta, ja törmäykset lain kanssa saattavat teoriassa aiheuttaa pahoja tilanteita. Saudi-Arabiassa on voimassa islamilainen sharia-laki, joka koskee myös ulkomaalaisia. Viisumia hakiessamme jouduimme muun muassa allekirjoittamaan paperin, jossa hyväksymme kuolemanrangaistuksen seuraamukseksi tietyistä rikoksista.

En silti liioittelisi riskejä. Vieras pelottaa aina, varsinkin kun islamilaista maailmaa on demonisoitu niin ahkerasti, mutta perillä näkee, että elämä on aika tavallista. Jos olisin muuttamassa ulkomaalaisena Suomeen, voisin olla peloissani, koska vieressä sijaitsee epävakaa jättiläismaa ja ostoskeskuksessa kuolee pommiin tai luotiin.

Pyrimme varmaan kaikki tavallamme kohti maailmaa, jossa portteja ei tarvita ja erilaiset uhat on minimoitu. Sitä odotellessa yritän elää täällä kiihkoilematta ja nitistää niin monta ennakkoluuloa kuin kerkeän. Tavallinen saudi tai arabi on minulle lähtökohtaisesti ystävä.

PS. Tätä kirjoittaessani sain sähköpostin, että yliopiston porteilla on tapahtunut vakava onnettomuus viikonlopun aikana. Porttialue on varustettu maasta nousevilla kulkuesteillä, joista yksi ponnahti ylös henkilöauton alla. Autossa olleen perheen äiti loukkaantui vaikeasti. Uutinen on järkyttänyt yliopistolaisia.

One thought on “Palmun alla: Henkkarit esiin