Avoin yleisöluento 17.5. // Cary Wolfe: Contemporary Art and the Poetics of Extinction

Vuoden 2018 IHME-teos on festivaalille valmistuva Henrik Håkanssonin elokuva THE BEETLE, jonka pääosassa nähdään uhanalainen, ainoastaan Vantaalla esiintyvä kovakuoriaislaji, halavasepikkä.

IHME ja Helsingin yliopiston taidehistorian oppiaine järjestävät festivaalin teemoihin liittyvän yhdysvaltalaisen professori Cary Wolfen luennon torstaina 17.5. kello 18. Luento on kaikille avoin. Paikkana on Helsingin yliopiston päärakennuksen sali 7 (Fabianinkatu 33, uusi puoli, 3. kerros).

Luennon otsikko on ”Contemporary Art and the Poetics of Extinction”. Tarkoituksena on taideteosten tarkastelun kautta avataan teoreettista näkökulmaa poliittiseen ekologiaan.

Wolfe tunnetaan posthumanismia, bioetiikkaa ja biopolitiikkaa käsittelevästä tutkimuksestaan. Tunnetuimassa teoksessaan What is Posthumanism? (2009) hän hahmottelee teoreettista ja filosofista pohjaa, jolta määritellä uudelleen ihmiskunnan paikkaa muiden lajien joukossa. Wolfe on Rice Universityn englannin kielen professori ja johtaa kriittisen ja kulttuuriteorian keskusta Texasin Houstonissa.

Luento kestää noin tunnin, ja sen jälkeen on varattu aikaa keskustelulle. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tervetuloa kuulemaan lisää yhä polttavammaksi käyvästä aiheesta!

***

Kymmenettä kertaa järjestettävä IHME-nykytaidefestivaali toteutuu toukokuun viimeisenä viikonloppuna 25.-26.5. Kulttuuritehdas Korjaamolla. Siellä nähdään festivaalille valmistuva ruotsalaistaiteilija Henrik Håkanssonin THE BEETLE -elokuva, jossa alle sentin pituista hyönteistä ja sen suurnopeuskameran hidastamia liikkeitä on mahdollista tarkastella lähietäisyydeltä. Kokeellisen musiikin uranuurtajana tunnetun Mika Vainion ääniraita korostaa kuoriaisen ihmiselle vierasta olemisen tapaa. Festivaaliviikonloppuna IHME-teoksen ympärille rakentuu tapahtuma, joka tarjoaa uusia näkökulmia ihmisen ja ympäristön yhä polttavammaksi käyvään suhteeseen. Kahden päivän ajan teoksen äärellä koettua jatkavat eri taiteen ja tieteen asiantuntijoiden keskustelut ja puheenvuorot, elokuvanäytökset, festivaaliklubit sekä koko perheen taidetyöpajat.

Festivaalin koko ohjelma: https://www.ihmefestival.fi/

Vuosittainen IHME-festivaali tuo kansainvälisen nykytaiteen julkiseen tilaan. IHME-taiteilijan tilausteos yllättää arkisilla reiteillä, sielläkin missä taidetta ei ole totuttu näkemään. IHME-teosta jatkaa maksuton tapahtuma, joka tarjoaa näkökulmia teoksen käsittelemiin teemoihin. Yleisötyön kokonaisuus IHME-koulu toteutuu kouluissa, nuorisotaloilla ja siellä, missä IHME-teoskin.

www.ihmefestival.fiFacebook | Twitter | Instagram