Seminaari: Sisällissotien työstäminen elokuvassa – Suomi ja Espanja vertailevan tutkimuksen valossa (10.12.2018)

Seminaari maanantaina 10.12.2018 Tiedekulman Think Loungessa kello 16–19.

Seminaarin lähtökohtana toimii Jukka Kekkosen vertaileva sisällissotatutkimus Kun Aseet puhuvat – Poliittinen väkivalta Espanjan ja Suomen sisällissodissa. Kuten Kekkonen toteaa” Vertaileva tutkimus voidaankin katsoa eräänlaiseksi vuorovaikutusprosessiksi, jossa yhdestä kohteesta tehdyt havainnot synnyttävät uusia kysymyksiä toisesta kohteesta ja niin edelleen.” Suomen ja Espanjan sisällissodat muodostavat tässä suhteessa erinomaiset vertailukohdat toisilleen. Molemmissa maissa ensin kirjallisilla, siten elokuvallisilla taiteellisilla esityksillä on ollut keskeinen rooli sisällissodan traumojen työstämisessä. Vertailemalla erityisesti näitä sisällissotia käsitteleviä elokuvia avaamme vuoden 1918 muistovuoden päätteeksi vielä uusia näkökulmia näihin kansallisiin identiteetteihin kipein tavoin kietoutuviin kysymyksiin.

Ohjelma:

Jukka Kekkonen: Miksi vertaileva sisällissotatutkimus on tärkeää?

Mari Hatavara: Visualisoitu historia Leena Landerin Käskyssä: Romaani, dramatisoinnit ja filmatisointi

Kimmo Laine: Sisällissodan työstäminen fiktiossa

Rami Mähkä: Sisällissota 2000-luvun suomalaisessa näytelmäelokuvassa

Henry Bacon: Sisällissodan henki uudessa Espanjalaisessa elokuvassa