Seminaari: Sisällissotien työstäminen elokuvassa – Suomi ja Espanja vertailevan tutkimuksen valossa (10.12.2018)

Seminaari maanantaina 10.12.2018 Tiedekulman Think Loungessa kello 16–19.

Seminaarin lähtökohtana toimii Jukka Kekkosen vertaileva sisällissotatutkimus Kun Aseet puhuvat – Poliittinen väkivalta Espanjan ja Suomen sisällissodissa. Kuten Kekkonen toteaa” Vertaileva tutkimus voidaankin katsoa eräänlaiseksi vuorovaikutusprosessiksi, jossa yhdestä kohteesta tehdyt havainnot synnyttävät uusia kysymyksiä toisesta kohteesta ja niin edelleen.” Suomen ja Espanjan sisällissodat muodostavat tässä suhteessa erinomaiset vertailukohdat toisilleen. Molemmissa maissa ensin kirjallisilla, siten elokuvallisilla taiteellisilla esityksillä on ollut keskeinen rooli sisällissodan traumojen työstämisessä. Vertailemalla erityisesti näitä sisällissotia käsitteleviä elokuvia avaamme vuoden 1918 muistovuoden päätteeksi vielä uusia näkökulmia näihin kansallisiin identiteetteihin kipein tavoin kietoutuviin kysymyksiin.

Ohjelma:

Jukka Kekkonen: Miksi vertaileva sisällissotatutkimus on tärkeää?

Mari Hatavara: Visualisoitu historia Leena Landerin Käskyssä: Romaani, dramatisoinnit ja filmatisointi

Kimmo Laine: Sisällissodan työstäminen fiktiossa

Rami Mähkä: Sisällissota 2000-luvun suomalaisessa näytelmäelokuvassa

Henry Bacon: Sisällissodan henki uudessa Espanjalaisessa elokuvassa

Loppukeskustelu

Järjestävät tahot:

Helsingin yliopiston elokuva- ja televisiotutkimuksen oppisuunta

Suomen Elokuvatutkimuksen Seura

Helsingin yliopisto/Tiedekulma

Vierailuluento / guest lecture Stephen Zepke: ”Sublime Art”

Vierailuluento / guest lecture

Stephen Zepke: ”Sublime Art”

Keskiviikko 28.11.2018 klo 10–12
Helsingin yliopiston päärakennus, auditorio IV (Unioninkatu 34, 2. krs)

Wienissä asuva filosofi ja taiteen tutkija Stephen Zepke esitelmöi ylevän käsitteestä nykytaiteen ja -filosofian kontekstissa. Esitelmän lähtökohtana on Zepken hiljattain ilmestynyt teos ”Sublime Art – Towards an Aesthetics of the Future” (Edinburgh UP, 2017), jossa hän tarkastelee ylevän asemaa mannermaisessa nykyfilosofiassa Deleuzen, Derridan, Lyotardin ja Rancièren pohjalta sekä sitä, miten ylevän käsite on vaikuttanut taiteen uudenlaisiin ilmaisutapoihin.

Tilaisuudesta kirjoitetulla 1-2 sivun referaatilla opiskelijat voivat saada 1 opintopisteen suorituksen joko taiteiden tutkimuksen koulutusohjelman luentopassiin tai estetiikan aineopintoihin (Estetiikan erikoiskysymyksiä I tai II, TTK-ES321 tai ES322).

Lisätietoja antaa estetiikan tutkija FT Janne Vanhanen (janne.vanhanen@helsinki.fi).

Stephen Zepke: “Sublime Art”

Wednesday November 28, 10 AM to noon

Helsinki University Main Building, auditorium IV (Unioninkatu 34, 2nd floor)

Vienna-based philosopher and art researcher, PhD Stephen Zepke will give a presentation on the concept of sublime in the context of contemporary art and philosophy. Point of departure for the talk is Zepke’s recent monograph “Sublime Art – Towards an Aesthetics of the Future” (Edinburgh UP, 2017), in which he evaluates the importance of sublime in contemporary continental philosophy (Deleuze, Derrida, Lyotard and Rancière) and how the concept has affected contemporary art’s ways of expression.

By writing a summary of 1-2 pages, students can receive one study credit in Art Research’s “lecture pass” or in Aesthetics subject studies (TTK-ES321 or ES322).

For further information, please contact Janne Vanhanen (janne.vanhanen@helsinki.fi).

Perspectives ’18 – Sähkömusiikkia HYYssä -konsertti Orionissa 17.11.2018

Synkooppi ry:n, UHMRL:n ja HYYn järjestämässä konsertissa juhlistetaan HYYn ja HY:n elektronimusiikkistudion yhteistä historiaa luomalla katsauksia nykypäivän kokeelliseen ilmaisuun sekä studion historiasta kumpuaviin teoksiin. Lähtökohtana ovat vuoden 1968 marraskuussa julkaistu HYYn 100-vuotisjuhlalevy Perspectives ’68 – Music in Finland sekä vuoden muut tapahtumat.

Konsertti on osa HYYn 150-vuotisjuhlafestivaalia. Onnea HYY!

Paikka: Elokuvateatteri Orion (Eerikinkatu 15)
Aika: Lauantaina 17.11.2018, kello 14-16
Liput: Vapaa pääsy – käsiohjelma 5€
Päivittyvä tapahtumailmoitus Facebookissa: https://www.facebook.com/events/333656887214313/