Erotuomariasiantuntija on kotonaan niin viheriöllä kuin toimistolla

Erotuomariasiantuntijan tehtävässä yhdistyvät Antti Munukan aikaisemmat työkokemukset konsulttifirmassa ja erotuomarina – toimiston lisäksi hänet voi bongata myös pelikentiltä. Suomen Palloliittoon sijoittuvassa tehtävässään Munukka koordinoi noin 900 erotuomarin toimintaa, joten hänen lähettämillään sähköposteilla on laaja lukijakunta. Munukka suhtautuu intohimoisesti paitsi viestiensä kieleen myös taustaansa erotuomarina: “Mikä ikinä on ollutkaan mun duuni, mä oon aina kertonut, kuinka tärkeä mun erotuomariura on.”

Kuvassa on Antti Munukka erotuomarin tehtävässä pelikentällä.
Kuva: Mira Lönnqvist

Monelle jalkapalloerotuomariasiantuntijan ammatti on täysin vieras. Antti Munukan, 41, työ onkin Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen – hän aloitti tehtävässä vuonna 2020, kun tarve työtehtävälle syntyi Palloliiton uudistusten myötä. Käytännössä Munukka vastaa kaikista jalkapallon parissa työskentelevistä erotuomareista Palloliiton eteläisellä alueella.

Suuri osa erotuomariasiantuntijan työajasta kuluu sähköpostien lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Sähköpostien lisäksi Munukka työskentelee tekstien parissa esimerkiksi käsitellessään koulutusmateriaaleja ja laatiessaan otteluraportteja. Toisinaan hän myös lukee jalkapallon sääntökirjaa ylläpitääkseen omaa asiantuntijuuttaan.

Sähköpostit löytävät tiensä jopa 900 tuomarille

Munukan vastuulla on huolehtia siitä, että kaikissa otteluissa on tuomarit paikalla. Yhteydenpito erotuomareiden kanssa tapahtuu pitkälti sähköpostin välityksellä, ja usein yksi viesti lähteekin monelle sadalle ihmiselle. Tärkeää on siis viestinnän tehokkuus – Munukka kertookin pyrkivänsä aina mahdollisimman tiiviiseen ja yksiselitteiseen viestintään. Ihmisten väliset erot kyvyssä viestiä ja ymmärtää viestejä vaihtelevat, joten työ ei ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Viestinnälle tuottaa haasteita myös kohderyhmän laajuus. Munukka kertoo olevansa yhteydessä samanaikaisesti aloittelevista teini-ikäisistä erotuomareista aina kuusikymppisiin konkareihin asti. Esimerkiksi viestien vastaanottajien harjaantuneisuus sähköpostin käytössä onkin erittäin vaihtelevaa.

“Jos sähköposti on pitkä, se on ihan sama mitä mä sinne kirjoitan.”

Kokemus on opettanut Munukan kirjoittamaan mieluummin useita lyhyitä, nopeasti luettavia sähköposteja kuin laajempia kokonaisuuksia. Hyvä sähköposti on siis selkeä, tarpeeksi lyhyt ja mahdollista lukea yhdellä vilkaisulla myös puhelimen näytöltä. Munukka naurahtaakin, että voisi kirjoittaa pitkän viestin loppuun “klikkaa tästä, niin saat sata euroa”, ja silti kukaan ei reagoisi mitenkään, koska viestejä harvoin luetaan loppuun.

Huoliteltu kieli antaa viestinnästä ammattimaisen ja viimeistellyn vaikutelman

Munukka on paitsi toiminut jalkapalloerotuomarina myös työskennellyt konsulttifirmassa, jossa pääsi kehittämään viestintätaitoja monipuolisesti. Hän kertoo oppineensa paljon esimerkiksi erilaisten koulutusmateriaalien valmistelusta. Lisäksi Munukka on harjaantunut tarkkailemaan viestinnän laatua.

Munukka kertoo olevansa intohimoisen tarkka viestintänsä estetiikasta ja kielenkäytöstä. PowerPoint-esitysten tulee näyttää hyvältä, ja välimerkkien tulee olla oikeilla paikoillaan. Erityisesti Palloliiton erotuomaritoiminnan ulkopuolisissa yhteyksissä kuten joukkueiden kanssa viestiessään hän kokee oikeinkirjoituksen olevan äärimmäisen tärkeää. Liiallinen sooloilu kielenkäytön ja välimerkkien kanssa vaikuttaa ulospäin epäammattimaiselta ja epäselvältä. Esimerkiksi kollegoiden välisen viestittelyn runsas ja osin ironinen välimerkkien käyttö ei sovellu ulkoiseen viestintään. Huoliteltu kieli palvelee myös pelikentillä: otteluista kirjoitettavissa raporteissa selkeä ja ytimekäs kieli on keskeistä. Pahimmassa tapauksessa epäselvä viestintä voi aiheuttaa väärinkäsityksiä.

Teksti- ja vuorovaikutustaidot täydentävät toisiaan

Edelleen huippuerotuomarina toimiva Munukka on hionut vuorovaikutustaitojaan jo vuosien ajan pelikentillä. Tekstimuotoisen viestinnän kehittämisessä yritys ja erehdys on tehokas työväline – Munukka kertookin kyselevänsä usein palautetta esimerkiksi lähettämistään sähköposteista. Jalkapallopelissä erotuomarina toimiminen puolestaan vaatii taitoa ilmaista näkemyksensä nopeasti, mutta myös valmiutta myöntää olleensa väärässä. Munukka kokee, että kasvokkaisessa ja kirjallisessa viestinnässä on samoja ulottuvuuksia – tärkeää on kyky seistä sanojensa takana mutta myös halu kehittyä jatkuvasti kritiikin avulla.

Kokonaisuudessaan erotuomariasiantuntijan työ vaatii organisaatiokykyä ja kielellistä varmuutta. Toistaiseksi tehtävään sisältyy kuitenkin Munukan mielestä liikaa sähköpostiviestien kirjoittamista ja liian vähän aitoa ihmisten kohtaamista. Munukka toivoo ja uskoo, että työnkuva muuttuu tulevaisuudessa enemmän kasvokkaisen vuorovaikutuksen suuntaan, kauemmas perinteisestä toimistotyöstä. Kohtuullisen tuore työtehtävä onkin vasta löytämässä muotoaan ja kehittyy jatkuvasti.

Aku Havukainen, Eetu Julin, Teemu Mustonen, Eetu Vänskä ja Aamos Waher

Yksi vastaus artikkeliin “Erotuomariasiantuntija on kotonaan niin viheriöllä kuin toimistolla”