Kyselytutkimus äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoista — Enkätundersökning om läroböcker i modersmål och litteratur

Textmixissä toteutetaan kattavaa kyselytutkimusta äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjan valinnasta ja käytöstä sekä hyvää oppikirjaa koskevista käsityksistä. Verkkokysely lähetettiin loppusyksystä opettajille suomenkielisissä kouluissa ja saatuja vastauksia on jo alettu analysoida. Ensimmäisiä osatuloksia esitellään ainedidaktiikan päivillä Jyväskylässä helmikuussa 2014.

Tammikuussa kysely lähetettiin opettajille ruotsinkielisissä kouluissa (vuosiluokat 1–9). Tarkasteluryhmään lukeutuvat kaikki luokanopettajat, erityisluokanopettajat sekä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajat perusopetuksessa.

***

Inom Textmix utförs en omfattande enkätundersökning dels om val och användning av läroböcker i modersmål och litteratur, dels om uppfattningar om en bra lärobok.  Webbenkäten skickades på senhösten till lärare i finskspråkiga skolor och analysen av de inkomna svaren har påbörjats. De första delresultaten kommer att presenteras under de ämnesdidaktiska dagarna i Jyväskylä i februari 2014.

I mitten av januari skickades enkäten till lärare i svenskspråkiga skolor, årskurs 1–9.  Undersökningsgruppen utgörs av samtliga klasslärare, speciaklasslärare och ämneslärare i modersmål och litteratur inom den grundläggande utbildningen.