5 vastausta artikkeliin “Kulttuuriperinnön digitointiin liittyy helppouden harha”

  1. Kyllä tuokin on naurettavaa että jollakin Kopiostolla on oikeus rahastaa 80 vuotta vanhoista sanomalehdistä. Tekijänoikeusmafioiden rötösherrat ovat mielissään näistä suojelurahoista jotka ovat sitten pois kulttuuriperinnön digitointityöstä. Tuskin menee todellisuudessa montakaan senttiä niille haudassa jo oleville toimittajille tai heidän perillisilleen.
    Kummallista ettei edes lehdet itse saa digitoida omia vanhoja lehtiään elleivät maksa siitä ensin Kopiostolle. Liian tiukat tekijänoikeuslait muodostavat uhan kulttuuriperinnön tallentamiselle.

  2. Etenkin paikallismuseoissa ja kotiseutuarkistoissa mennään helposti tuohon digitoinnin helppouden harhaan: vanhan valokuvan luullaan olevan kunnolla digitoitu silloin kun kuva saadaan skannerista näkymään tietokoneen näytölle. Monesti digitoidaan liian pienellä resoluutiolla ja väärään tiedostoformaattiin.
    Ongelma johtuu siitä että monessakin pienessä museossa tilaajat ja työtä tekevät ovat usein iäkkäämpiä joilla ei ole juuri minkäänlaista asiantuntemusta digitaalisista formaateista. Joissain tapauksissa digitointityöhön palkataan kesätöihin Instagram-sukupolven nuoria joilla ei ole enää minkäänlaista käsitystä tiedostojenhallinnasta.
    Ja vielä mitä tulee painotuotteisiin: kotiseutuyhdistyksemme on 2000-luvulla julkaissut useita kirjoja eikä yhdestäkään ole käynyt mielessäkään säilyttää painotiedostoja vaan niitäkin nyt on sitten skannailtu skannerilla digimuotoon.

    15 vuotta sitten olimme aikaa edellä kun kotiseutuarkistomme digitoi noin 300 vanhaa VHS-kasettia ja kaikki suoraan DVD:lle normaaliin video-DVD muotoon eikä suoraan videotiedostoiksi. Kaiken kukkuraksi DVD:eihin oli tungettu poltto-ohjelman tyrkyttämä ylimääräinen oletusvalikko. Nyt sitten on ongelmana kun näitä ISO-tiedostoja pitää muuntaa normaaleiksi videotiedostoiksi.

    Tässä vähän kuulumisia millaista sekoilua digitointityössä tehdään paikallistasolla.

  3. Tällä hetkellä suurin ongelma kaikelle digitoinnille on digitointityön heikko arvostus päättäjien tasolla. Kulttuurimäärärahoista vain murusia ohjataan digitointeihin ja kaiken maailman oopperoille kyllä löytyy peräti 40 miljoonaa euroa joka vuosi. Sekä Kansallisarkiston ja Kansalliskirjaston molempien digitointibudjetit ovat vain muutaman miljoonan euron tasolla.
    Jos kulttuuriperintö saataisiin digitoitua kunnolla ja helposti hyödynnettäväksi niin siitä olisi valtavasti hyötyä uuden kulttuurin luonnissa ja historian ymmärtämisessä. Ongelma on siis vain se että päättäjille on seksikkäämpää tukea miljoonilla jotain oopperoita tai teattereita kuin digitointeja.
    Kun katsoo kaikenlaisia kulttuuriavustuksia niin aika pieniksi jäävät digitoinneille myönnetyt avustukset. Lähinnä Museovirasto myöntää muutamia tonneja vuosittain digitointeihin.
    Kulttuurirahastolle digitoinnista apuraha-anomuksia tehneenä olemme saaneet huomata että rahaa ei yksinkertaisesti tule jos tarkoituksena on pelkkä digitointi ja pitkäaikaissäilytys. Siihen pitäisi keksiä vaikka joku huuhaamainen kuvakirjan teko digitoiduista aineistoista keksiä rinnalle eli siellä ei oikein kovin pitkälle ajattelua arvosteta.

  4. Uudessa Orpon hallituksen hallitusohjelmassa löytyy yhden lauseen maininta kulttuuriperinnön digitoinnista:
    ”Hallitus turvaa kulttuuriperinnön säilymistä digitoinnin avulla.”

    Saas nähdä tullaanko kulttuuriperinnön digitointityöhön saamaan lisää määrärahoja jotta työ nopeutuisi.

Kommentit on suljettu.