Suomen Kiila 70 vuotta ja edelleen kiihkeänä?

Kiila 70 vuotta – Juhlavuoden näyttely Helsingin Taidehallissa 15.12.2006 – 8.1.2007. Kiila syntyi 1930-luvulla, jolloin Suomessa elettiin nk. lapualaisaikaa. Fasismi ja natsit olivat muodissa Pohjanmaalla. Alueella on ollut aika erikoinen mainekokonaisuus kautta aikojen. Nyt tämä pieni kylä Lapua antoi lisämainetta. Mutta vielä pienempi Kiila ei pelännyt. Vasemmistolainen oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja sodanvastaisuus löysivät taiteen kaikki muodot. Syntyi käsite kiilalaisuus. Kiilalaisuus johti Kiilan historian alussa usein vankilaan. Valtaa pitävät päättävät ajan kierrossa milloin on kenenkin vuoro. Kiilaa tarvittiin kuitenkin pian Toisen Maailmansodan jälkeiseen kulttuuri-identiteetin rakentamiseen. Sodan jälkeen 1960- ja 1970 -luvuilla oli jälleen tehtävä Kiilalle. Tuntuu että uuden vuosituhannen jälkeen maailman politiikan päätösten seuraukset Suomessakin tarvitsevat jälleen Kiilaa.

On kiinnostavaa nähdä minkälaisia töitä sitten kiilataan yhteiskunnan fasaadin pintaan tässä ajassa.
Kiehtovaa nähdä myös mitä näyttely kertoo suomalaisesta ja eurooppalaisesta politiikasta.
Suomalaisen Kiilan ajankuva poliittisesta taiteesta ”tässä ja nyt” aukeaa globalisaation punaisella matolla Taidehallissa. Juhlanäyttelyn kuraattorit ovat olleet Teemu Mäki, Pessi Rautio ja Peter Rehor.

Päinvastoin kuin Oslossa, työt olivat pääsääntöisesti tältä vuosituhannelta, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Olin ainut vierailija keskiviikkoillassa. En tavannut omaa sukupolveani tai uutta sukupolvea tai edes tuttuja. Koko kiilan taiteen kenttä esittäytyi vain minulla. Katselin, tunnustelin ja etsin kiiloja. Seuraavassa on muutamia esimerkkejä kiilatutkimusmatkaltani.

Ismo Kajander,(2006)  Sillanrakentajat.
Silta on niin korkealla aivan katon rajassa. Puolet sillasta on jo saatu valmiiksi. Toinen rakentaja ja toinen puoli puuttuvat. Pudotus on niin suuri. Kiila: näin se oli Suomen EU-puheenjohtajuuskausi; Venäjä ei tullut rakentamaan omaa puoltaan niin korkealle.

Katariina Ryöppy, (2005) Olen 59 -vuotias – ilman työtä – ilman rahaa,
Olen raskaana – ilman rahaa, Häpeän, mutta minulla on nälkä
Kauniit lyyriset työt ovat rautaverkosta. Töiden nimet on kirjoitettu kauniisti kaunokirjaimin ranskaksi rautalangalla. Kiila: rautaverkko on kuin vankila, naisen elämä kauniisti työstetyssä rautaverkossa: yhteiskunnan vankina.

Rauni Liukko, (1972) Lahja yhteiskunnalta III. Pieni ryhmä noin 5 -vuotiaita lapsia keskellä lattiaa katsoo kummeksuen meitä. Kiila: tämä on 70-lukua, missä nämä lahjat ovat nyt?
Ase (1994) korkealla katon rajassa suuri ase, joka on tehty puusta, heinästä, punoksesta ja muovinauhasta. Teos voisi olla Mokon sisustusliikkeestä. Hitaasti selviää että sehän on ase.
Kiila: rauhan puolustus; vaihtakaa aseet sisustuselementeiksi.

Peter Rehor, 4 suurta lakanaan kirjoitettua banderollia katossa (1970-luvulta):
Kulttuuri /Vallankumous, Solidaarisuus, Työväenkulttuuri, Tasa-arvo
Kiila: avainsanoja ajatteluun 70-luvulla.

Heikki Marila, (2001-2006) Historian oppitunti.
Koulurakennuksen toisen siiven päällä vaaleanpunaista kiemuraa ulosta pylly ja rakennuksen toisen siiven päällä mustaa sotkua oksentava suu.
Kiila: näin meille opetetaan historiaa. Mutta mikä on historia, totuus vai uloste. Se luottaa historiaan ken uskaltaa. Kiila tietää sen.

Radoslaw Gryta,(2005).  Jos ollaan hiljaa, kuullaan vielä entisajan puiden huminaa.
Kiila: selkeä kannanotto katoavaan luontoon ja sen ääneen.

Dokumenttielokuvat/ Reijo Nikkilä ja Pertti Riuttu
Praha 21.8.1968 (25 min) Kuvataitelijat ja yhteiskunta (25 min)
Kiila: Elokuvat on tehty ”siksi että me tää tiedettäis”

Tuija Arminen, (2006). Tien päällä.
Videoteos, jossa valo ja vesipisarat liikkuvat verkkaan. Miehen ääni kertoo ostamisesta, hetken mielijohteista ja ajatuksenvirrasta ehkä huoltoasemalla tai jossain pysähdyspaikassa. Ostaminen, halpaa, syötävää, maistaa, valintoja, hinnat, ostaminen…
Kiila: ei ole ihmisen päässä muuta.

Kollektiivi: 9 ja 5 taitelijan yhteistyöt, (2004 – 2006) Yhteiskieli (9) ja Minun maailmani (5)
Tämähän on tajunnanvirtaa –  kukkaiskansan graffitejä. Pekka Streng tuli mieleen; ”sisältäni portin löysin” ja niin samanlaisen. Kiila kääntyy sisäänpäin. Hyvä niin; mikään ei muutu jos ei itse muutu, mutta.

Tein jokaisesta teoksesta kiilamerkinnän. Teoksia oli 22 tekijältä, kollektiiviteoksissa 14 tekijältä ja videoteoskokonaisuus parilta kymmeneltä tekijältä sekä dokumenttielokuvat 2 tekijältä.

Museo meni kiinni. Jatkoin kiilatutkielmani loppuun kadulla.  Kiila kääntyi sisäänpäin niin monessa teoksessa. Poliittisen taiteen tekijänä Suomi Pohjoismaissa antaa vaikutelman että olemme integroituneet vahvasti keskiluokkaan. Missä olivat Kiilan 70 -vuotisnäyttelystä monet niin kantaa ottavat työt. Missä olivat ne taitelijat, jotka laittoivat kiilan suomalaiseen taidemaisemaan?

Kaivoin alennusmyynti-ilmoitusten ja jättimainosten keskeltä suurimmasta päivälehdestämme päivän uutiskiilat 6.1.2007.
Suurten yritysten irtisanomiset Suomessa: vuonna 2006 – 7536 henkilöä, vuonna 2005 –  6692 henkilöä
Näiden lukujen takana ovat metsäteollisuuden kriisi ja Nokian alihankkijoiden vaikeudet

Rotusyrjintää ja rotukysymyksiä puitiin edelleen vuonna 2006
CNN- kanavan joulukuinen kysely: 49 % mustista piti rasismia hyvin vakavana ongelmana
Valkoisista vain 18 %. Ruotsissa perustettu ”Sverigedemokraterna” äärioikeistopuolue.

Sodat ja kriisalueet:  Somalia, Etiopia, Thaimaa, Sudan,  Israel, Irak, Israel, Palestiina, Libanon

Ympäristö- ja talous vääntävät kättään; metsähakkuut, sähkö, energia, saastuminen, ilmansaasteet ja päästöt
Tasa-arvokysymykset: Mieslääkäri tienaavat 1300 euroa enemmän kuussa kuin naislääkärit.
Nälkäisten ja petettyjen puolusta löytyi Amerikasta. Kurjistuuko keskiluokka kohta Suomessakin. Kirja Nälkäpalkalla. Kiukku Bosnian sodasta ja Viron naiskohtalot synnytti näytelmän Puhdistus.