SCTG

Science Center to Go – SCTG

www.sctg.eu

In Finnish

Hankkeen kesto: 1.1.2010 – 31.12.2011
Yliopistolle tuleva rahoitus: 30 000 €
Heurekalle tuleva EU-rahoitus: 80 000 €

Hankkeessa mukana olevat instituutit sijaitsevat Kreikassa, Saksassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa ja Romaniassa. Heurekan lisäksi Suomesta on mukana on myös Helsingin yliopisto (SOKLA), jonka tehtävänä on toimia hankkeen viestintäkokonaisuuden vetäjänä.

SCeTGo-hankkeen tavoitteena on kehittää ja valmistaa muutamia lisäketodellisuutta (Augmented Reality) käyttäviä kohteita, joista tiedekeskuksissa esillä olevien versioitten lisäksi voidaan tehdä koulukäyttöön soveltuvat pienoismallit. Hankkeessa toteutuu eräs tiedekeskuspedagogiikan tavoitteista tuoda tiedekeskus myös kouluympäristöön. Hankkeeseen rakennettavia kohteita ei ole vielä tarkalleen tiedossa hankkeen ollessa vasta käynnistymisvaiheessa, mutta esimerkiksi paraboloidit peilit tai kuumailmapallo lienevät mukana toteutettavien kohteiden listalla.

Heureka on hankkeen koordinaattori, mikä tarkoittaa kokonaisvastuuta hankkeen etenemisestä, hallinnoinnista, rahaliikenteestä, tiedottamisesta sekä hankkeen loppuraportin valmistumisesta. Koordinaattorin tehtävänä on myös pitää yhteyttä vastaavaan projektikoordinaattoriin Euroopan komissiossa. Lisäksi Heureka on hankkeen ainoana tiedekeskusosapuolena keskeisessä roolissa, kun kehitettäviä kohteita testataan koululais- ja yleisökäytössä.

Helsingin yliopisto /OKL vastaa hankkeen tiedotuksesta ja osallistuu opetussovellusten testaamiseen ja tutkimukseen.

In English

There is sufficient evidence to suggest that both the persistence and the quality of learning are highly enhanced when the potential learner is actively participating in the learning process [S. Papert, 1994, M. Resnick, 1993]. Science Centers (SC) adopt this philosophy by offering intriguing exhibits that enable their visitors to experience science first hand by actively manipulating the experiments, thus delivering natural ways of active playful learning. Modern technologies like Augmented Reality (AR) are often used to enrich the experience and display otherwise hidden phenomena. However, experiencing mixed reality requires visiting the SC.

The SCeTGo approach goes one step further and aims to bring similar comprehensive learning experiences out of the SC into a school’s classroom and/or everyone’s home. Its miniature exhibits – by “fitting into a pocket” and operating with ordinary hardware – enable learners to experiment whenever and wherever they please. This way the consortium makes full use of the powerful capabilities offered by tailor-made exhibits combined with AR.

The SCeTGo project builds upon the work performed in the very successful project, CONNECT (www.ea.gr/ep/connect) where an AR system was developed, extensively tested and evaluated in science centres in UK, Sweden, Greece and Finland with school students.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *