Pohjoismaista yhteistyötä tietotekstien parissa

Tiedonkerronta-hankkeen väki vieraili 30.–31.8. Södertörnin korkeakoulussa Tukholmassa pohjoismaisen tietotekstiseminaarin merkeissä. Kyseessä oli ensimmäinen Nordisk sakprosa -verkoston kokoontuminen, jossa suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset tietokirjallisuuden ja sakprosan parissa työskentelevät tutkijat jakoivat ajatuksiaan.

Tietotekstien tutkimus käsittää monenlaisia tekstejä mediateksteistä työelämän tekstilajeihin ja tietokirjoihin. Tiedonkerrontalaiset käsittelivät esitelmissään nimenomaan tietokirjoja eri näkökulmista: Mikko T. Virtanen esitelmöi genrejen hybridisyydestä, Elina Vitikka tekijän läsnäolosta, Ilona Lindh puheen esittämisestä matkakirjoissa ja Henri Satokangas multimodaalisista termin selitämisen rakenteista.

Gustav Westberg luennoi lentokentistä multimodaalisen tila-analyysin näkökulmasta. Per Ledin, Jack Andersen ja Johan Tønnesson kuuntelevat.

Oikealla tiedonkerrontalaiset Ilona, Henri ja Mikko. Vasemmalla norjalaiset väitöskirjatutkijat Eirik ja Ida.

”Gruppbild!”

Seuraavana verkoston kiertueella on vuorossa Oslo marraskuussa ja maaliskuussa kotoinen Helsinki.