Kickoff-tillfället 8.5.2019

Något vi gärna vill uppnå i produktionen av Samhällsvetenskapernas förunderliga värld är en anda av co-creation, fritt översatt samproduktion. Med andra ord är det ett av våra mål att utveckla kursen tillsammans med både gymnasiernas och universitets personal så att slutprodukten säkert blir så bra som möjligt för alla parter. Det var med detta i åtanke som gymnasiesamarbetet onsdagen 8.5 sparkades igång med ett kickoff-tillfälle för intresserade lärare, studiehandlare och rektorer.

Kursansvarig Harry Lunabba presenterade projektet, och det uppstod livlig diskussion bland deltagarna. Personal från Brändö Gymnasium, Gymnasiet Grankulla Samskola, Gymnasiet Lärkan och Mattlidens Gymnasium samt enheten Svenska ärenden vid Helsingfors universitet ställde frågor och kommenterade kursen från gymnasiernas perspektiv. Det konstaterades bland annat att det finns viktiga frågor rörande kostnader och arbetsfördelning som ännu måste lösas innan samarbetet är igång. Som helhet togs dock projektet emot positivt, åtminstone i sin presenterade idealform, och kickoff-tillfället visade att det torde finnas en god grund för samarbetet. Ett anpassat presentationsmaterial från kickoffen kan du ladda ner här:

Nästa steg i produktionen av Samhällvetenskapernas förunderliga värld är att slutföra filmningen av videomaterialet. Klippet av materialet kommer att ske under sommaren, och det kommer att ordnas ett presentationsevenemang på hösten. Beskrivningen av kursen på hemsidan har uppdaterats till att motsvara nuvarande planer – bekanta dig gärna med förändringarna!

Administrativt går samarbetsplanerna framåt med uträkningar om arbetsmängder och kostnadsfördelning. Var gärna i kontakt om ni vill ge input redan i detta skede! Kontaktformulär finns under länken ”Vem?” ovan.

Publicerat av Deleted User

Special user account.