Viikko 6 – Hasardeja kartalla

Viimeisten karttojen tekeminen vierähti minulla kesän yli, ja palasin suorittamaan kurssin loppuun nyt elokuussa. En voi suositella tätä tapaa kenellekään, sillä viimeisten viikkojen tekeminen kuukausia myöhemmin on hyvin työlästä: kaikki siihen asti opittu pitää jollain tavalla kerrata. Noh, ainakin sitä opintojen äitiä on saanut nyt tavata!

Viikon tehtävänä on koostaa historiallista dataa erilaisista hasardeista tapahtumista samalle kartalle. Ensin työstin maanjäristysaineiston sopivaan muotoon, ja sain sen kartalle. Tämän jälkeen lisäsin kartalle tulivuoret, jotka tulivatkin jo huomattavasti vähemmällä säätämisellä. Meteoriittien putoamisalueiden linkki oli mennyt rikki, joten yritin etsiä jonkinlaiset koordinaatit itse. Muutaman sivuston läpikäytyäni löysin koordinaatteja vanhentuneilta vuonna 2012 päivitetyiltä venäläisen tutkimuslaitoksen sivuilta (Institute of Computational Mathematics and Mathematical Geophysics SB RAS). Konsultoituani tietoturvasta enemmän ymmärtävää ystävääni, uskalsin kopioida raakadatan käyttööni tähän tehtävään.

Kuva 1. Meteoriittikraaterit ja 1900-luvun loppupuolelta alkaen tapahtuneet tulivuorenpurkaukset ja maanjäristykset, ensimmäinen kartta.

Kuva 2. Yli 20 kilometriä halkaisijaltaan olevat meteoriittikraaterit, 1900-luvun loppupuolen voimakkaat maanjäristykset, sekä ennen ajanlaskun alkua tapahtuneet tulivuorenpurkaukset.

Lähteet:

Natural centers for environmental information; Volcano Location Database. Vierailtu 6.8.2023 https://ncedc.org/cgi-bin/catalog-search2.pl. Vierailtu 6.8.2023

Institute of Computational Mathematics and Mathematical Geophysics SB RAS; Expert Database on Earth Impact Structures (EDEIS). Vierailtu 6.8.2023.