Yliopistopedagogiikka ja OK

Yliopiston Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelmassa 2007-2009 sanotaan sivulla 30: “YTY:n, tiedekuntien ja erillisten laitosten sekä opetusteknologiakeskuksen pedagogiset asiantuntijat lisäävät yhteistyötä yliopistopedagogisen henkilöstökoulutuksen ja opettajien tieto- ja viestintätekniikan koulutuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa”. YTYn ja OK:n yhteistyö konkretisoitui syksyllä 2007, jolloin toteutimme ensimmäiset TVT-osiot YTYn järjestämillä Ypeda I- ja II-kursseilla.

Kuluneena keväänä OK on järjestänyt Ypeda I:sen TVT-teemoja neljä, hieman eri formaatteja kokeillen, ja syksyn 2008 kurssit ovat suunnittelussa. YTYn toteuttamilla kursseilla TVT-teema on ainakin toistaiseksi tarkoittanut lähipäivää, jossa verkkopedagogiikkaa käsitellään yhteisesti keskustellen ja pienryhminä työpajoissa työskennellen, ja syksyllä on tavoitteena toteuttaa kaikilla kursseilla lisäksi lähipäivää edeltävä verkkokeskustelu. Kurssikirjana tässä osiossa on Laadukkaasti verkossa – verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle, joka jaetaan kurssin kielellä (suomi, ruotsi tai englanti) kaikille osallistujille hyvissä ajoin ennen lähipäivää.

Kevään kuluessa olen ollut myös yhteydessä lääketieteelliseen, valtiotieteelliseen ja humanistiseen tiedekuntaan, jotka järjestävät Ypeda I -kurssia itsenäisesti. Tiedekuntien omilla kursseilla TVT-sisällöt integroidaan kurssityöskentelyyn, ja varsinaista teemapäivää ei ole. OK:n määrittelemät kurssitavoitteet TVT:n opetuskäytön ja verkkopedagogiikan osalta tulevat joka tapauksessa käsitellyiksi. Lisäksi Kumpulan ja Viikin kampuksilla on omat Ypeda I -kurssinsa, joihin on sovittu TVT-teemapäivät OK:n järjestäminä.

Syksyn uusina tuulina ovat Ypeda I:seen jatko-opiskelijoiden mahdollisuus osallistua joko puolikkaaseen (5op) tai kokonaiseen (10op) kurssiin, ja aineopintokokonaisuudesta saatava laaja-alainen opettajan kelpoisuus, jonka myötä sisältöihin lisätään opetusharjoittelua yhteensä 11op.

Koska tulevana lukuvuonna erilaisia Ypeda I -kursseja ja järjestäjiä on paljon ja sisällötkin hieman muutoksessa, olisi varmaankin hyvä järjestää yhteinen tapaaminen kaikille kurssien järjestelyihin osallistuville syksyllä ja sen jälkeenkin säännöllisesti esim. kahdesti vuodessa. Tapaamisen luontevia järjestäjiä ovat varmaankin YTY ja OK, ja tapaamista saa mielellään tiedekuntien suunnalta toivoa ja ehdottaa, jos koette sen hyödylliseksi.