Seminaariterveisiä Savonlinnasta

Osallistuimme Anteron kanssa viime viikolla tulevan Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksen organisoimaan Oppiminen eri maailmoissa -seminaariin, joka näkyi etukäteismainonnassa lähinnä Second life -tapahtumana. Käytännössä näkökulma oli ilahduttavasti laajempi, sekä pelien että verkko-oppimisen, jopa yleisesti oppimisen suuntaan. Pääpuhujiksi oli kutsuttu pariskunta Sarah “Intellagirl” Robbins ja Mark Bell, joista varsinkin Sarahilla oli mukaansatempaava esitys mielenkiintoisesta aiheesta.

Sarahin esitys perustui Clay Shirkyn kirjan Here comes everybody lukuun 11, jossa käsitellään opetusta lupaamisen ja lopputuloksen näkökulmasta. Käsitteiden Promise, Tool, Bargain kautta pohdittiin, mitä hyötyjä opiskelijoille luvataankaan, millä työvälineillä mainostettujen tavoitteiden väitetään toteutuvan, ja mikä on lopulta se työskentelytapojen diili, joka opiskelijoiden kanssa tehdään, jolla tavoitteisiin pitäisi päästä. Jos kurssiprosessia ei suunnittele huolella, joku tai jotkut näistä asioista voivat pettää, jolloin kurssin lopputulos ei myöskään ole toivottu.

Vaikka Sarah puhui esityksessään omista kokemuksistaan kun työkaluna on ollut SL, asian voi mainiosti soveltaa muuhunkin verkko-opetukseen, ja opiskelijoiden tilalla diilin toisena osapuolena voi mainiosti olla opetushenkilökunta, jolle suositellaan verkkovälineitä opetuksessa käytettäväksi. Noita lupauksia, joiden pitäisi suosittelemillamme työkaluilla toteutua, voitaisiin vaikka jäsentää yhdessä.

Antero löysi aiemmin tällä viikolla blogimerkinnät seminaariin osallistuneilta Sirpalta ja Markukselta. Niistä näkyy hyvin seminaarikokonaisuus ja löytyy linkkejä esityksiin ja aiheisiin.

Seminaarin Ningistä löytyy kutsu SL-kuppilaan; idea, jota on jo viime lukuvuoden ajan toteutettu OK:n tontilla. Onneksi kuppila-ajat eivät mene päällekkäin OK:n perjantaimiitin kanssa!