Tukiverkoston toimintakertomus 2009

Vuosi sitten kirjoitin kokoavan merkinnän tukiverkoston toiminnasta vuoden 2008 ajalta. Tutkailin taas tämän blogin merkintöjä, kommentteja ja tapahtumakalenteria sekä tukiverkoston suljettua wikiä palauttaakseni mieleen, mitä kaikkea tukiverkoston vuoteen 2009 on mahtunut. Vuosi 2008:han päätettiin ideariiheen Tallinnan-reissulla, ja nyt päättyvänä vuonna on tuon ideariihen ideoista moni saatu konkretisoitua.

Tapahtumista aamuklubeja haluttiin jatkaa ja ne ovatkin vakiintuneet ryhdittäväksi osaksi tukiverkoston tapahtumakalenteria; niitä oli jälleen neljä sekä keväällä että syksyllä. Tukiverkostolle järjestettiin myös ajankohtaisista aiheista omia ja räätälöityjä koulutuksia; keväällä podcasteja ja syksyllä ACP:tä, Nelliä ja Moodlea. Syksyllä oli myös kovasti pidetty tukiverkoston retki Verkkoja kokemaan Turkuun. Yhteensä vuoden aikana järjestettyihin tilaisuuksiin on osallistunut reilut 170 kävijää.

Aamuklubeja hyödynnettiin monenlaiseen toimintaan. Jatkoimme tutustumista tukiverkostolaisten työnkuviin: helmikuussa Soc&komissa Töölössä (ja nythän odottelemme kutsua uusiin tiloihin Snellulle :), syyskuussa Työterveyslaitoksella ja marraskuussa Kielikeskuksessa. Verkostoiduimme yliopiston sisäisesti, kun maaliskuussa tapasimme pedalehtorit, ja tutustuimme yhteistyökumppaneihin, kun kävimme huhtikuussa CSC:llä Espoossa.

Työstimme tammikuun aamuklubissa Tallinnan-ideariihestä noussutta tarvetta tukiverkoston keskinäiseksi osaamiskuvaukseksi, joka julkaistiin sitten omana sivunaan (btw, olisiko sitä jo tarve päivittää?). Ideariihestä nousseita tarpeita jatkettiin keväällä tukiverkostolaisten työnkuvien kartoittamisella. 27 jäsentä vastasi laajaan verkkokyselyyn, jonka perusteella tein sekä raportin että osani yhteisartikkelista Taina Kaivolan kanssa, aiheena asiantuntija-vertaisverkostot systemaattisen opetuksen kehittämisen menetelmänä. Tukiverkostolaisten työnkuvaa käsiteltiin vielä kesätapahtumassa Kumpulassa, jossa kävimme samalla tutustumassa juuri avattuun kasvitieteelliseen puutarhaan. Esitimme artikkelin asian myöhemmin syksyllä konferenssissa Thessalonikissa (josta reissusta merkintä on näköjään edelleen luonnoksena, hups :) Työnkuva konkretisoitui myös omaksi sivukseen tässä blogissa.

Syksyllä halusimme jatkaa tukiverkoston hyvien käytänteiden levittämistä, ja ehdotimme Marjan ja KristiinaP:n kanssa aihetta Virtuaalikorkeakoulupäiville, jonne aihe hyväksyttiinkin. Lopulta Marja oli meistä ainoa esiintyjä, kun Kristiina oli sairaana ja minä samaan aikaan Thessalonikissa. Esitys oli kuulemma hyvä! Sivutuotteena aiheen prosessoinnista päivitimme myös tukiverkoston esittelysivua blogissa. Innostuimme sitten aiheesta sen verran, että ehdotimme sitä hieman toisesta näkökulmasta kevään 2010 ITK:hon, ja se meni sinnekin :)

Lokakuussa kokoonnuimme aamuklubiin Aleksandriaan keskustelemaan syksyn kokemuksista ja tulevista tarpeista; ensi keväänä olisi esimerkiksi loistava mahdollisuus englanninkieliseen lukupiiriin meidän Kristiinan kanssa! Syksy päätettiin kiertokäynnillä Yliopistomuseoon.

Jäsenistö on jonkin verran päivittynyt vuoden aikana sekä eläköitymisen, työpaikan vaihtojen että uusien tulokkaiden myötä. Vuoden 2009 lopussa jäsenlistassa tässä blogissa ja postituslistalla on 37 nimeä. Vaikka listassa on vähintään yksi nimi jokaisesta tiedekunnasta, tiedekuntien tilanteet eivät ole tasavertaiset. Suuressa osassa tiedekuntia on tiedekuntakohtainen, päätoiminen, vakituinen verkko-opetuksen tukihenkilö. Tukiverkoston työnkuva -kyselyn mukaan suuri osa listalaisista on kuitenkin sivutoimisia; kokonaisuudessaan verkko-opetuksen tuessa on verkoston kautta noin 14htv.

Vuoden 2009 aikana blogiin on kirjoitettu 38 merkintää ja reilut 30 kommenttia, joista osa on pingbackeja. Olen jatkanut tänäkin vuonna tukiverkoston koordinaattorina, ja merkintöjen kirjoittamiseen on minun lisäkseni osallistunut hienosti 12 tukiverkostolaista, näistä viisi ensimmäistä kertaa! Lisäksi osa tukiverkostolaisista kirjoittaa säännöllisesti omiin blogeihinsa tai julkaisee yhteisblogia yhteisössään.

One thought on “Tukiverkoston toimintakertomus 2009

1. Jee Anni, tosi hyvä yhteenveto. Onpa meillä ollut vaiherikas vuosi. Ja tästä merkinnästä käy tosiaan ilmi tukihenkilöiden todellinen määrä htv:nä (14) vaikka VKK’09-päivillä leuhkinkin yli 30 hengen porukalla ;) hehe.. ihan niin hyvin asiat ei sentäs ole.

Tota osaamisaluelistaa voisi tosiaan päivittää, mutta mikähän olisi näppärin tapa? Editoida suoraan tiedostoa täällä blogipalvelussa?

Comments are closed.