Peda-forum 21.-22.5.08

Viime viikolla oli tukiverkoston kevätretkeksi suunniteltu Peda-forum Turussa. Meitähän lähti sinne lopulta OK:sta Sari ja minä sekä tukiverkostolaiset Stephen/Viikki ja Christian/soc&kom. Ohjelmassa oli luentoja ja työpajoja, joista työpajoja täytyy kehua, sillä ne olivat aitoja *työ*pajoja – pitkiä luentoja ei ollut vaan erilaiset aktivoivat menetelmät olivat vaihtelevassa käytössä. Luennoista mieleen jäi torstaiaamun tanskalaisproffa, sillä hän ilmoitti, että hänen luentonsa alkavat ja päättyvät aina laululla, niin tänäänkin. Mietimme luennon jälkeen, että mitähän suomalaisopiskelijat pitäisivät tavasta :)

Osallistuin keskiviikkona työpajoihin Yliopiston opettajan pedagoginen koulutus ja yhdessä Sarin ja Steven kanssa Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit sekä torstaina Second Life -työpajaan. Yliopisto-opettajien pedagoginen koulutus oli oikeastaan teema, joka oli tapetilla koko päivien ajan, ja kuulemma jo pitkään puhuttanut teema ei ole ennen ollut näin vahvasti pinnalla. Työpaja aiheesta alkoi sillä, että kaikkien osallistujien piti asettua seinän viereen “skaalalle” sen mukaan, mitä mieltä on pedagogisten opintojen pakollisuudesta yliopisto-opettajille. Sen jälkeen kukin esittäytyi ja perusteli samalla, miksi oli asettunut valitsemaansa kohtaan. Vaikka valtaosa osallistujista (not me) halusi pakollisuutta puoltavaan päähän, oli hauska huomata, että oikeastaan lähes kaikki olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei pakko olekaan the Keino sinänsä hyvään tavoitteeseen. Positiivisia keinoja, kuten tulospalkkiokriteeri, virantäytöissä huomioiminen, palkanlisä, pidettiin tärkeämpinä. Esiin nostettiin myös johdon tuki, eli laitostasolla tulisi huolehtia organisaation tarvitsemasta osaamisesta ja varmistaa, että riittävästi henkilökuntaa on koulutettu osaamisen varmistamiseksi – ja tämähän ei koske pelkästään pedagogista osaamista vaan myös esim. tvt-taitoja. Jos pedagoginen koulutus todella haluttaisiin ja saataisiin pakolliseksi, täytyisi asia saada strategiaan ja budjettiin, sillä silloin nykyiset resurssit (henkilökunta, tilat, rahoitus) eivät tietenkään ole riittävät (tällä hetkellä esim YTY kouluttaa kaikilla kolmella tasolla yhteensä noin 180 opettajaa vuodessa). Seminaarin lopetustilaisuuteen saatiin terveiset tiistaisesta vararehtoritapaamisesta, jossa pedagogisista opinnoista myös oli keskusteltu. Vararehtorit eivät olleet pakollisuuden kannalla.

Second life -työpaja aloitettiin Kimin alustuksella (tuttua juttua aiemmista esityksistä). SL:n plussiksi opetuksessa Kim nosti mahdollisuudet synkroniseen keskusteluun, liikkumiseen, navigointiin, sekä hauskuuden ja läsnäolon. Kysyin sitten, mitä miinuksia voisi olla, kun niitä ei yhtään mainittu. Esille nousivat tekniset ongelmat, eli kone tai ohjelma kaatuu. Tämän jälkeen meidän piti itse päästä kokeilemaan, ja kas, eipäs paljon kukaan saanut ohjelmaa auki :) Vartin pähkäilyn jälkeen ongelma tarkentui demotunnukseen, jolla olimme kirjautuneet koneille, sillä se oli kaikille sama… ja SL ei samalla tunnuksella halunnut olla käynnissä moneen kertaan. Kouluttajat sitten kirjautuivat omilla tunnuksillaan kaikille koneille (perinteinen, ei-niin-hyvä-ratkaisutapa). Hyvä juttu oli, että kouluttajat olivat tehneet osallistujien käyttöön valmiiksi muutaman avatarin (sekä nais- että miespuolisia :), joten avatarin luomiseen ei tarvinnut käyttää aikaa. Minulla avatar oli valmiina, joten käytin sitä. Hetikohta kun pääsin kirjautumaan, herra Pashinin (Palhis) kutsui minut teleporttautumaan yliopiston alueelle, ja osa työpajasta menikin sitten tuttujen kanssa keskustellen (ihan asiaa :). Sain vihdoin myös avatarini hiukset leikattua ja blondattua, joten nyt olen ehkä hieman paremmin tunnistettavissa virtuaalisesti.

Sloodlesta oli myös juttua. Kyseessä on siis Moodlen ja SL:n integrointipalikka. Kuulemma projekti on vielä vaiheessa, ja toisaalta, koska SL:iin saa selaimen, moodleen pääsee kirjautumaan sitä kautta. Sloodlen lisäarvo olisi siis lähinnä opiskelijoiden identifiointi SL:ssa. Sloodlesta löytyy runsaasti demoja YouTubesta, jos aihe kiinnostaa.

Hyviä linkkejä SL-seikkailemiseen löytyy osoitteesta http://edufinland.fi/matkaopas/ ja Edufinlandin RSS-syöte kannattanee myös tilata, jos haluaa seurata aihetta.

2 thoughts on “Peda-forum 21.-22.5.08

1. Kaikenkaikkiaan verkko-opetusta oli Pedaforum päivillä esillä melko vähän mutta jotain sentään löytyi.
    Sosiaalisen median alkuaskeleet työpajassa käytiin nopeassa tahdissa läpi useita välineitä. Tavoitteena oli päästä kokeilemaan ja saada vihiä erilaisista verkossa olevista välineistä mm. jaiku, sosiaaliset kirjanmerkit, wikit ja blogit käytiin nopsasti läpi.Vähän oli liikaa hässäkkää kaikkien kirjautumisten kanssa, eikä aikaa jäänyt pedagogiselle pohdinnalle ollenkaan. Tämä palaute innoitti vetäjät tekemään linkkilistan sosiaalisen median opetuskäytöstä. Lista löytyy täältä nipsuniinan kommentista

2. Pingback: Annin oma » Turkkulainen luentosali

Comments are closed.