Tässä Almaa varten kerätty lista linkeistä. Laittakaa lisäyksiä tai ehdotuksia kommenttina.
terv. Sari
Verkko-opetuksen työkaluja ja materiaaleja
Suomen virtuaaliyliopiston tuottamia työkaluja opettajan avuksi:
Verkkovelho
http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/velho/index.htm
Interaktiivinen opas verkko-opetukseen tutustuvan opettajan työskentelyn helpottamiseksi. Itseopiskeluun soveltuva Verkkovelho tutustuttaa
verkkopedagogiikkaan ja verkkokurssien tekemisen työkaluihin kysymysten avulla..
Oppaan kysymysten ja ideoiden avulla hahmotat tärkeimmät huomioon otettavat seikat verkko-opetuksessa. Oppimisalustoista esitellään lyhyesti ne, joiden käyttöä omassa yliopistossasi tuetaan.
Oppimisympäristöjen esittelysivut
http://www.vy.fi/index.php?alasivu=verkkoalustat
Sivustolla esitellään suuri joukko oppimisympäristöjä ja niiden käyttöön perehdyttäviä ympäristöjä ja oppaita.
Kurssin julkaiseminen SVY-portaalissa
http://www.vy.fi/index.php?profile=opetus&language=fin&pageref=ktarjontalisa
Verkkovälitteisen kurssin lisääminen SVY portaalin tietokantaan. Suomen virtuaaliyliopiston kurssitarjonnassa yliopistot julkaisevat osittain tai täysin verkkovälitteisiä kursseja, joihin voi osallistua opiskelijoita myös muista yliopistoista.
Kurssitarjonnan kautta perus- ja jatko-opiskelijat voivat hakea omaan opiskelusuunnitelmaansa sopivia opintoja eri yliopistoista.
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiapalvelu
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/osahankkeet/strategiapalvelu/index.html
Palvelu on tarkoitettu suomalaisten yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan (tvt) opetuskäytön strategian kehittämisen tueksi.
ARVO
http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/arvo/
Työväline, joka on suunniteltu auttamaan opetuksen verkkototeutuksen kehittämistyössä. ARVO avustaa käytettävyyden, pedagogisen käytettävyyden, graafisen suunnittelun, saavutettavuuden ja teknisen toteutuksen aihealueiden arvioinnissa.
IQ-form
http://www2.virtuaaliyliopisto.fi/iqform/
IQ Form -hankkeen palvelujärjestelmät tukevat opiskelijaa, opiskelijaryhmää ja opettajaa verkossa tapahtuvien opintojen aikana. Molempia järjestelmiä voi hyödyntää myös lähiopetuksessa.
Järjestelmän testien avulla saat selville omaan oppimiseesi ja ryhmätoimintaasi liittyvät vahvuudet ja heikkoudet. Saat myös ryhmäsi keskiarvotiedot, joihin voit verrata omia tuloksiasi.
Tievie-portaalin koulutusresurssit
Resurssit sisältävät valtakunnallista TieVie koulutusta varten tehtyä verkkomateriaalia sekä kattavan listan linkkejä.
http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/koulutusresurssit.htm
IT-peda
IT-Peda -verkoston tehtävänä on edistää kussakin yliopistossa tehtävää tieto- ja viestintäteknologian hyväksikäyttöä opetuksessa ja tutkimuksessa. Sen tehtävänä on myös välittää opetusteknologian hyväksikäyttöön liittyvää informaatiota verkoston jäsenten kesken.
Helsingin yliopiston ja opetusteknologiakeskuksen tarjoamia palveluita ja työkaluja yliopistolaisille
Apu-Matti
http://ok.helsinki.fi/palvelu.php?palvelu=64
Apu-Matti on pilottikäytössä oleva työväline, jonka avulla opettaja kykenee julkaisemaan digitaalista oppimateriaalia verkkoympäristössä.
E-lomake
http://ok.helsinki.fi/palvelut.php?luokka=12&avaa=palvelut
Sähköisen lomaketyökalu E-lomake, HY:n tiedekuntien opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan käyttöön.
E-lomakkeen avulla opettajat, tutkijat ja opiskelijat voivat luoda, käyttää ja ylläpitää verkkolomakkeita.
Tekjiänoikeustietoa
http://ok.helsinki.fi/palvelu.php?palvelu=63
Sivulle on koottu pikaohjeita siitä, mitä tulisi ottaa huomioon kun suunnitellaan ja toteutetaan opetusta ja oppimateriaaleja verkkoon.
OODI
http://www.oodi.fi/hy/henkilokunta.htm
Oodi on suomalaisten yliopistojen yhdessä kehittämä opiskelun ja opetuksen tuen tietojärjestelmä. Kehitystyötä koordinoi yliopistojen muodostama Oodi-konsortio.
Tenttiakvaario
http://www.helsinki.fi/vok/akvaario/tenttiak/
Tenttiakvaario -hankkeen tavoitteena on selvittää tietokoneavusteisen tenttijärjestelmän käytön edellytykset osana Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan antamaa opetusta.
Keltalappu
http://ok.it.helsinki.fi/keltalappu/
“Keltalappu”-dokumentti on tietoverkossa oleva tekstipohja, jota voidaan: lukea tavalliseen tapaan selaimella (esim. Internet Explorer, Netscape tms.) kommentoida suoraan ja välittömästi verkossa, jolloin muodostuu tekstipohjaan perustuva verkkokeskustelu tai lausuntokierros. tai tulostaa paperille samaan tapaan kuin muitakin www-sivuja tulostetaan
Verkkoluento
http://www.valt.helsinki.fi/optek/verkkoluento/
Avoin nettisivusto, joka jakautuu kahdeksaan peruslukuun. Lukuihin pääset yllä olevista linkeistä. Vasemman sivupalkin linkeistä löydät oppaan tulostettavan pdf-version, jota päivitämme muutaman kerran vuodessa..
Pedagogisia sivustoja:
Pedagoginen muisti
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/pedamem/index.html
Avoin foorumi, jossa korkeakouluopettajat esittelevät kiintoisia ja lupaavia opetuskokeilujaan ja kokemuksiaan opetuksen kehittämistyön virikkeiksi
Pedaforum
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkostojen sivusto
https://tammi.oulu.fi/pls/pedaforum/pedaforum.paasivu
Raimo Parikan sivusto
http://www.valt.helsinki.fi/blogs/verkkopeda/
Sivustolla on linkkejä verkko-oppimista käsitteleviin lehtiin sekä ylläpitäjän lyhyet kommentit.
OVI-hanke
OVI-sivusto tarjoaa tietoa ja harjoituksia yliopisto-opiskelijoille opiskelun suunnitteluun ja toteutukseen.
Graduttaja
Sivustoon on koottu kattava valikoima gradujen tekoon ja tutkimustyöhön sekä gradujen ohjaamiseen liittyvää materiaalia ja linkkejä. Sivuille kehitetään jatkossa myös erilaisia harjoituksia ja työvälineitä.
Verkkotuutori
http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/
Verkko-tutor johdattelee ymmärtämään uusien oppimisympäristöjen ja oppimiskäsitysten välistä yhteyttä. Sen tavoitteena on antaa oppijalle eväitä paitsi oman oppimistoimintansa pohtimiseen ja tarkasteluun, myös sen kehittämiseen.
No tietenkin Weblogit valstikassa: http://www.valt.helsinki.fi/blogs/
Palvelu ei ole spesifisti opetusteknologinen, mutta blogeilla on kyllä paljonkin opetusteknologisia sovelluksia. Lisäksi Lokari-vetoisia weblogeja saa palvelun nimestä huolimatta käyttöön muillekin tiedekunnille.