Kirjoita syrjintäkokemuksistasi

Helsingin tutkijanaiset ry järjestää 27.2.2007 tutkijanaisten tilannetta
käsittelevän seminaarin. Yhdeksi ohjelmanumeroksi olemme kaavailleet tositarinoita-esitystä. Ajatus on, että keräämme naisten anonyymeja tositarinoita syrjintäkokemuksista (tai vastaavista) tutkimusmaailmassa ja luemme niitä ääneen yleisölle. Kirjoita kokemuksistasi 4.2.2007 mennessä. Kirjoituskutsua saa vapaasti jakaa tutkijanaisille. Kirjoitusohjeet löydät täältä:

Kirjoitusohjeet:

• älä mainitse nimiä, äläkä mieluusti yhteisöjäkään
  • kerro tosia, sinulle tapahtuneita asioita
  • kirjoita mahdollisimman lyhyesti. Mieluiten korkeintaan 0,5-1 liuskaa,
    sillä emme pysty käsittelemään pitkiä juttuja.
  • lähetä tarinasi joko s-postissa jommallekummalle allekirjoittaneista tai
    voit lähettää juttusi myös kirjeenä Tarja Palmulle (osoite alla). Voit
    halutessasi esiintyä nimettä.
  • tarinat käsitellään ja esitetään nimettöminä. S-postin lähettäjätiedot
    jäävät vain sen henkilön tietoon, jolle olet viestisi osoittanut.

Antakaa palaa, naiset!

Tarja Savolainen
savolainentarja(a)hotmail.com

Tarja Palmu
tarja.palmu(a)helsinki.fi
Kasvatustieteen laitos
PL 9
00014 Helsingin yliopisto

One Reply to “Kirjoita syrjintäkokemuksistasi”

1. Naisten syrjintätilanne akateemisilla aloilla on nähdäkseni merkittävästi huonontunut. Ne naiset, jotka nousivat naistutkimuksen rantautuessa Suomeen 1980-luvulla, pääsivät päättäviin asemiin naistutkimuksen ja uuden aallon turvin.He jäivät saarekkeeksi, joka jähmettyi paikoilleen. Kun he itse saivat valtaa erilaisissa instansseissa, he oman yksittäisen asemansa loistossa sulautuivat miehiseen valtapolitiikkaan ja ryhtyivät harjoittamaan syrjintää. Heistä tuli kollaboraattoreita. Oliko heille sanottu, että kun saatte nyt tämän naistutkimuksen, teidän tulee syrjiä naisia muilla tieteenaloilla? En usko. Rahanjaossa istuvat vanhat naistutkimuksen edustajat ovat olleet pahempia kuin miehet kanssasisarilleen. Vain naistutkimusaiheet olisivat kelvanneet naisten tutkimussuunnitelmiksi. Mitä olisi tehtävä? Akateemisisessa valta-asemassa olevan naisen tulisi katsoa peiliin ja antaa aikaa itsetutkiskelulle, tehdä tilasto rahamäärien ja virkojen jaosta, johon he ovat osallistuneet. Nyt on parannuksen ja herätyksen aika!

Comments are closed.