Tutkijanaiset kerää tietoja positiivisesta erityiskohtelusta

Helsingin tutkijanaisten hallitus päätti toukokuun 2007 kokouksessaan, että seuraavan syksyn seminaari keskittyy virantäyttökysymyksiin. Sitä, mutta myös laajempaa toimintaa ja selvitystä varten alamme kerätä tietoa virantäyttöihin liittyvistä ongelmista.

Aloitamme Helsingin yliopistosta. Keräämme tietoa niistä tapauksista, joissa virantäytön yhteydessä on yritetty vedota positiiviseen erityiskohteluun tasa-arvon toteuttamiseksi jossakin virantäyttöprosessin vaiheessa. Vetoajana on voinut olla hakija, laitos, tiedekunta tai virantäyttötoimikunta.

Helsingin yliopiston tasa-arvosuunnitelma on antanut jo jonkin aikaa mahdollisuuden positiivisen erityiskohtelun soveltamiseen virantäytöissä. Tasa-arvosuunnitelmassa vuosiksi 2007-2009 todetaan, että

One Reply to “Tutkijanaiset kerää tietoja positiivisesta erityiskohtelusta”

1. Voisi olla myös kiinnostavaa, missä määrin yliopistolla on tapauksia, joissa voidaan katsoa, että positiivisen erityiskohtelun ehdot täyttyvät, mutta joissa asia ei ole edes noussut keskusteluun. Olisi kuitenkin hyvin tärkeää, että myös tapauksista, joissa positiivisen erityiskohtelun edellytykset olivat olemassa, mutta asiaa ei edes harkittu tai esitetty, olisi tietoa.

Comments are closed.