Hyvää kesää ja voimia syksyyn kaikille tasapuolisesti!

Yliopistoissa kevät 2016 jää muistiin suuren pelonsekaisen odotuksen ja sitä seuranneen oivalluksen: ”en tajunnutkaan tämän olevan näin rankkaa” takia. Uupumuksen lisäksi sadat irtisanotut joutuivat kokemaan myös pettymyksen tunteet. Nyt korkeakouluissa on edessä lomakausi, jolloin käydään konferensseissa ja kirjoitetaan artikkeleita sekä suunnitellaan hakemuksia. Jotkut voivat ehtiä jopa viettämään oikeaa lomaakin.

Helsingin tutkijanaisissa pohdimme kesäkuun alussa mennyttä kevättä ja päällimmäiseksi tunnelmaksi nousi kaksi asiaa, jotka liittyvät yliopistojen ylimpään johtoon: tietävätkö he mitä ruohonjuuritasolla tapahtuu ja mitä heille itselleen kuuluu? Johtoa ei näy työntekijöiden opetus- ja tutkimusarjessa, mutta kaikki tietävät, että he tekevät paitsi raskaita päätöksiä niin myös  järkyttävän pitkiä työpäiviä.

Helsingin tutkijanaisilla onkin ehdotus yliopistojen johdoille: käykää vähintään kerran kahdessa viikossa lounaalla jonkin yliopiston yksikön kanssa. Siihen ei tarvitsisi investoida paljoa aikaa eikä suunnittelua. Kaikille on hyväksi syödä lounas ja ainoa mitä henkilöstö toivoo on, että kysytte: mitä kuuluu sekä pidätte korvat auki. Mekin kysymme samaa teiltä ja lupaamme kuulla vastauksen.

Haluamme toivottaa kaikille yliopistolaisille, mutta erityisesti yliopistojen johtajille rentouttavaa kesää!

IMG_1623

Ainoa oikea tapa käyttää akateemisia julkaisuja kesällä: päänalusena. Matti (American Curl) Turusta näyttää mallia.