Liisa Husu EWORA – European Women Rectors Associaton tieteelliseen ohjausryhmään

Eurooppalaisten yliopistojen naisrehtoreiden yhdistys European Women Rectors Association EWORA lanseerattiin Brysselissä 20. kesäkuuta 2016.

Helsingin tutkijanaisten hallituksen varajäsen professori Liisa Husu on kutsuttu yhdistyksen Scientific Advisory Boardin jäseneksi. Tampereen yliopiston kansleri emerita Krista Varantola on yhdistyksen perustajajäseniä ja hallituksen jäsen. Yhdistyksen presidenttinä toimii Istanbulin teknillisen yliopiston rehtori emerita Gülsün Saglamer.

EWORAn tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa yliopistoissa ja naisten etenemistä yliopistojen johtotehtäviin. Tätä nykyä miehiä on yhdeksän kymmenestä yliopistonrehtorista Euroopassa.

Lisätietoa ks. www.ewora.org

Scientific Boardin esittely Liisa mukaan luettuna:

Mustan piin tutkimukseen rahoitusta

Tutkimuskoordinaattori, dosentti Eija Tuominen sai osana laajempaaEija Tuominen
Aalto HIP TUTL Black Silicon -konsortiota rahoi-tuksen Tekesin Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -tutkimusrahoituksesta. Projektissa valmistellaan Aalto yliopistossa kehitetyn uuden-tyyppisen mustaan piihin perustuvan valoanturin kaupallistamista. Projektissa tutkitaan potentiaalisia markkinoita sekä tapoja, joilla kaupallistaminen voitaisiin parhaiten tehdä sekä valmistellaan näiden tutkimusten tuloksena valittua kaupallistamisreittiä. Projektissa tutkitaan edelleen anturin mahdollistavia avainteknologioita, tehdään olennaisia parannuksia kehitettyyn anturiin sekä valmistetaan prototyyppi tai prototyyppejä, joilla anturia testataan jo ennalta valituissa olemassa olevissa teollisissa sovelluksissa projektin partnereiden kanssa.

Piiantureita _ ei vielä mustiaPiiantureita – ei vielä mustia.