Artikkeli 1

Toisella PAK-kurssin kerralla syvennyttiin lukemaan luennon aiheesta myös artikkelin muodossa. Käsiteltävänä artikkelina oli Anna Leonowiczin artikkeli Two-variable choropleth maps as a useful tool for visualization of geographical relationship.  Leonowicz käsittelee artikkelissaan kahden muuttujan koropleettikarttoja ja argumentoi sitä kuinka hyviä ne ovat informaation esittämiseen, etenkin kuvaamaan kahden eri muuttujan välistä suhdetta.

Lenowicz testasi teoriaansa ryhmällä maantieteen ensimmäisen vuoden opiskelijoita. Tutkimustuloksissa selvisi, että kahden muuttujan kartat ovat parempia esittämään muuttujien välisiä suhteita, etenkin alueellisia. Ne koettiin myös mielenkiintoisemmiksi. Opiskelijat olivat toki luultavasti keskivertoa parempia kartanlukijoita, koska opiskelivat maantiedettä. Täten tuloksia ei ehkä voi yleistää.

Tämän tyyppinen kahden muuttujan koropleettikartta on mielestäni aluksi vaikeasti ymmärrettävä. Pienen tutkiskelun ja perehtymisen jälkeen kartta on kuitenkin tehokas esittämään tietoa. Jos siis karttaa osaa tulkita, sujuu esitettyjen asioiden luku kartalta nopeasti. Tämänkaltainen esitystapa ei ehkä siis sovi ”tavalliselle” kansalle sanomalehtiartikkelin perään väärinymmärrysten välttämiseksi. Kohdeyleisöllä pitää olla hieman tuntemusta kartoista ja taitoa lukea niitä. Legenda poikkeaa normaalista kartan legendasta niin, että siinä on huomattavasti enemmän tavaraa ja oleellisia ohjeita lukijalle, jotta karttaa osaisi lukea oikein. Legendalla on siis suuri vaikutus karttaa luettaessa. Sen merkitys on melkein yhtä suuri kuin itse kartalla, ja jos selitys on väärin tai huonosti laadittu, ei lukija ehkä pysty lukemaan karttaa.

Tämän tyyppisen kartan tekemisessä täytyykin olla tarkka, puutteet väreissä, rastereissa tai luokkien määrässä voi helposti heikentää kartan luettavuutta. Leonowiczin mukaan luokkia saa olla enintään kolme per muuttuja, eli ruudukon tulee olla maksimissaan 3×3 luoden kartalle yhteensä yhdeksän luokkaa. Kartan tulkinta vaikeutuu, jos luokkamäärä on suurempi.

-Tuuli

Lähteet:

Leonowitcz, A. (2006). Two-variable choropleth maps as a useful tool for visualization of geographical relationship. Geografija, 42: 1, 33-37.