Kurssikerta 6

Minun kuudes kurssikertani oli muiden seitsemännellä kurssikerralla, edellisen viikon jäätyä minulta välistä. Laskiainen ja edellinen ilta oli venynyt aamuun ja haalareissa gis-luokkaan istahtaessani mietin, että mitä tästä kerrasta oikein tulee. Tuijottelin näyttöä ja selailin ohjeita varmaan ensimmäisen tunnin, jonka jälkeen päätin tehdä edellisen kurssikerran ”helpot” kartat pois alta, seiskakerran pelottavan karttahirmun sijasta.

Kuudennella kurssikerralla siis luotiin karttoja joilla esitettiin tulivuoria, maanjäristyksiä ja meteoriitin putoamisia kartalla. Tiedot haettiin eri nettisuvuilta ja tuotiin Excelin kautta MapInfoon. Taas aluksi kaikki oli niin hirrrveän vaikeaa, mutta toiston jälkeen Excelillä tietojen muokkaus ja siirto MapInfoon sujui. Seuraava ongelma oli pisteiden koon määritys ja pisteiden sijoitus kartalle. Nekin hoitui tovin hinkkauksen jälkeen. Tein kolme karttaa, jossa kuvasin maanjäristyksiä 2002 jälkeen, 1.2.2017 ja tulivuoria maailmalla.

Kuva 1. Maailman tulivuoret

Kartalta (Kuva 1.) näkyy pääpiirteittäin maailman tulivuoret. Mielestäni kuva on havainnollistava ja esittää hyvin sen tiedon minkä sen on tarkoituskin. Kartan värit ovat omaan silmääni hieman liian tummat, eivätkä tulivuoret oikein erotu, mutta kartta onkin niin pienimittakaavainen, että kaikkien tulivuorien esittäminen kokonaisella maailmankartalla onkin mahdotonta. Opettajana osoittaisin oppilaille Tyynenmeren tulirenkaan, ehkä esittelisin jopa karttakuvan pelkästä Tyynenmeren tulirenkaasta.

Kuva 2. Kuuden- ja kahdeksan Richterin maanjäristykset vuoden 2002 jälkeen maailmalla

Kartalla (Kuva 2.) on mielestäni selkeästi näkyvissä suurpiirteisesti maanjäristykset. Otsikkoon voisi lisätä miltä vuosilta tiedot on (2002 eteenpäin). Opettajana kertoisin varmaankin minkä suuruisia maanjäristyksiä 6 ja 8 magnitudin järistykset on, hieman niiden tuhoista ja esiintymisisen todennäköisyyksistä. Oppilaille voisi myös selvittää syitä yli kahdeksan magnitudin järistyksille näillä alueilla.

Kuva 3. Maanjäristykset 1.2.2017 maailmalla

Tämä kartta (Kuva 3.) on mielestäni hyvä lisä opetukseen, jotta opiskelijat saavat käsityksen järistysten esiintymistiheydestä. Kartalta puuttuu tieto, joka kertoo minkä magnitudin järistyksiä on kyseessä, muistelisin että kartalla on näkyvissä yli 2 magnitudin järistykset. Pisteitä on harvakseltaan kartalla, mutta Yhdysvaltain Kalifornian kohdalla on rypäs pisteitä, oheen voisikin liittää karttakuvazoomauksen tästä alueesta.

Kuva 4. Maapallon litosfäärilaatat, peda.net

Tulivuorten sijoittuminen ja maanjäristykset liittyvät maapallon litosfäärilaattojen tektoniikkaan, joten opetuksessa voisi esitellä kuvan litosfäärilaatoista. Kuvan 4 kartta on hyvä esimerkki tällaisesta. Tulivuorten ja maanjäristysten ja niiden sijaintia litosfäärilaattojen saumakohtiin voi havainnollistaa hyvin esimerkiksi esittelemällä näitä karttakuvia rinnakkain.

-Tuuli

Lähteet:

Simo. V. Mannerlaatat. https://peda.net/p/simo.veistola/amerikkab31/3eis2  Luettu 6.3.2017