URAN KEHITYKSEN ALKU

Kirjoittajat: Sofia Simula, Juha Jokiniemi, Jani Grönlund, Tuula Mustonen ja Hannele Antila

Kuva: Carl Larson / Canva (free media)

Alasta riippumatta uran kehityspolku alkaa jo opintojen aikana. Haastattelimme viittä alumnia, jotka kertoivat omista uristaan ja kokemuksistaan uran kehitykseen liittyen. Osa alumneista oli vastavalmistuneita ja osa oli valmistunut jopa kymmeniä vuosia sitten.

Tee sitä, mikä kiinnostaa

Tärkeää on tehdä sitä, mikä sinua kiinnostaa ja inspiroi. Itseään ei pidä ”pakottaa” tekemään mitään. Opintosuunta ja erikoistumisala kannattaakin valita oman mielenkiinnon mukaan, sillä kiinnostus pitää yllä motivaatiota ja silloin saavutetaan myös parhaat tulokset.  Moni alumneista kertoi, että on edennyt opinnoissa ja työelämässään aina oma into ja mielenkiinto edellä ja sitä kautta edennyt korkeisiin ja vastuullisiin virkoihin, vaikka alun perin ei olisikaan havitellut vastuuta. Tähän liittyen alumnit painottivat, että on aina parempi tehdä yksi työ kunnolla kuin yrittää tehdä kahta puoliteholla.

Uskalla kehittyä

Opinnot tuovat mukaan lukemattomia mahdollisuuksia oppia, kehittyä ja saada uusia näkökulmia. Kyse on siitä, uskallatko tarttua niihin. Suurin virhe on omaksua muiden mielipiteitä omikseen tai ylipäätään jumittua johonkin ideologiaan vailla faktapohjaisia perusteita. Tärkeää on ”pysyä uudessa” eli uskaltaa tarttua tilaisuuteen kehittyä, keskustella eri näkökulmia omaavien henkilöiden kanssa ja haastaa omia näkemyksiään. Uusien asioiden opettelun ja näkemyksien tutkiskelun avulla voi kehittää omaa osaamistaan ja auttaa oman uransa etenemistä. Ei pidä rajoittaa ajatusmaailmaansa vain tuttuun ja turvalliseen, vaan kokeilla myös jotain uutta. Ole johdonmukainen ja perustele mielipiteesi faktoilla, mutta pyri aina ymmärtämään myös vastapuolen kantaa. Yliopisto ja erityisesti ainejärjestötoiminta kehittävät valmiuksia toimia erilaisten ihmisten kanssa ja kokea onnistumisia yhdessä, lähtökohdista huolimatta.

Opinnoissa tärkeintä

Opintojen aikana tärkeää on kehittää omaa osaamistaan ja rakentaa asiantuntijuuttaan itseään kiinnostavaa alaa kohtaan. Usein kontaktien luominen ja jopa työllistyminen tapahtuu hiljaa huomaamatta, jopa sattumalta, toisinaan se on tiedossa jo opintoja aloitettaessa. Itsensä tekeminen tunnetuksi ja yhteisiin asioihin osallistuminen ovat hyviä keinoja luoda yhteyksiä. Alan piirit ovat Suomen kokoisessa maassa pienet, ja siksi on tärkeää tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja hoitaa aina oma osuutensa töistä huolella. Opinnoista on mahdollista saada paljon irti.