MIELENKIINNON KOHDE URATOIVEESI ALKUNA

Kirjoittajat: Pia Peltonen, Alexia Mikkola, Otto Erälinna ja Iisakki Kulhua

Moni opiskelija pyörittää mielessään yhtä tiettyä kysymystä useasti opintojen aikana – minne työllistyn ja mikä minusta tulee isona? Joku voi heti opintojen alussa tietää tarkalleen mitä haluaa, toisella voi mieli muuttua opintojen edetessä, ja joku ei välttämättä tiedä vielä valmistuttuaankaan. Neljä agronomin alkua päätti haastatella neljää alumnia heidän urahaaveistaan ja niiden toteutumisesta.

On OK olla tietämättä

Haastatelluilla oli hyvin erilaiset urapolut: joku oli saavuttanut mitä halusikin, jollain oli alkuperäinen haave kariutunut kokonaan ja yksi teki vielä töitä oman haaveensa eteen. Mukaan mahtui myös alumni, joka ei valmistuttuaankaan tiennyt mitä haluaisi tehdä eikä tarkasti osaa kertoa sitä vieläkään. Tästä teimme yhteenvedon: opintojen aikana on OK olla tietämättä omaa urahaavettaan yksityiskohtaisen tarkasti. Tärkeämpää on seurata omia mielenkiinnon kohteitaan ja luoda kontakteja sellaisiin työnantajiin, jotka vastaavat omaa mielenkiinnon kohdetta. Oma urahaave voi ja todennäköisesti tarkentuu työelämän myötä. Koimme lohduttavaksi myös sen, että omaan työhönsä ja urapolkuunsa voi olla tyytyväinen, vaikka alkuperäinen uratoive kariutuisikin.

Ikuinen oppiminen pätee vieläkin

Alumneilta tiedusteltiin heidän kokemuksiaan lisäkouluttautumisesta ja kaikki neljä olivat osallistuneet sellaiseen: osa omasta aloitteestaan, osa työnantajan toimesta. Lisäkoulutukset koettiin hyödylliseksi ja osan mielestä jopa välttämättömiksi omalla uralla etenemiseksi. Myös työnantajat ovat nähneet lisäkouluttautumisen positiivisena asiana ja ovat suostuneet kustantamaan työntekijän oma-aloitteisiakin lisäkoulutuksia. Näin ollen opintojen aikana saatu kehotus ylläpitää omaa osaamista työelämässäkin pätee edelleen.

Alumnien vinkit opintojen ajalle

Alumnit kehottivat urahaaveensa tietäviä olemaan maltillisia, sillä toiveet täyttävä työnkuva ei välttämättä tule eteen heti. Tärkeisiin kursseihin kannattaa panostaa ja opintoja lukea sopivassa määriin laajasti, jotta opinnoista jää takataskuun ’’suunnitelma B’’, mikäli oma urahaave ei toteudu tai se ei olekaan mielekäs. Ole avoin, sillä urahaaveet voivat aina muuttua. Ole aito ja utelias, pidä annetut lupaukset sekä panosta esiintymis- ja puhetaitojen kehittämiseen. Seuraa alasi trendejä ja verkostoidu: faktat purevat ihmisiin parhaiten ja oma vuosikurssisi on verkostosi ydin, josta on hyvä lähteä laajentamaan. Alumnit kannustavat myös niitä opiskelijoita, jotka eivät ole vielä varmoja omasta urahaaveestaan, yrittämään rohkeasti ja hakemaan kesätyöpaikkoja erilaisista yrityksistä lisäkokemuksen kartuttamiseksi – josko sieltä löytyisi oman urapolun alku.