TILALTA TOIMISTOON

Kirjoittajat: Juho Kyöstilä, Kalle Koivunen, Paula Heiskanen ja Sonja Markkanen

Kuinka opinnot vastaavat työnkuvaa? Millainen oli polku nykyiseen ammattiin? Haastattelimme kolmea maataloustieteiden asiantuntijaa sekä kasvibiologia selvittääksemme mahdollisia uravaihtoehtoja ja sitä, kuinka opinnot niihin vaikuttivat. Meidän kirjoittajaryhmämme muodostuu neljästä eri opintosuunnan (moduulin) opiskelijasta, jotka ovat päätyneet Viikkiin opiskelemaan eri lähtökohdista; olit siis maajussinpoika maakunnasta tai paljasjalkainen stadilainen, Viikki toivottaa sinut tervetulleeksi!

Maatalous-metsätieteelliseen tiedekuntaan hakeudutaan eri syistä: yhdellä on tavoitteena sukutilan jatkaminen, toista kiinnostaa puhtaan kotimaisen ruoan tuottaminen ja sen sopeuttaminen ilmastonmuutoksen haasteisiin, kolmas voi kokea eläinten tai tekniikan olevan lähellä sydäntään.

Tilataustaisilla alumneillamme oli huomattavasti selvemmät tulevaisuuden työnäkymät kuin muista taustoista saapuvilla. Alumnit pitivät tilataustaa hyvänä pohjana opiskeluun, ja yleisesti kotitila työllistääkin useita valmistuneita agronomeja. Tilatausta ei kuitenkaan ole ehto agronomiksi opiskeluun. Muista taustoista tulleilla alumneilla olikin tilataustaisia avoimemmat tulevaisuudennäkymät, eivätkä he luoneet liikaa paineita tulevaisuudelle, vaan luottivat mieleisen työn löytymiseen.

Kaikki haastateltavamme painottavat verkostoitumisen tärkeyttä. Se voi merkittävästi auttaa työuran aukenemista, ja myöhemmin esimerkiksi yhteistyökumppaneiden löytäminen on paljon helpompaa, kun on tuttu ihminen vastassa. Joskus matkassa voi olla myös ripaus tuuria tai sattumaa, tuleva työpaikka voi yllättäen poiketa paljonkin suunnitellusta. Alumnit painottivat myös maatalousharjoittelun suorittamista ulkomailla; maatalous on maailmalla hyvin erilaista kuin kotimaassa, joten harjoittelusta voi tarttua monta uutta ideaa ja kokemusta mukaan Suomeen.

Suoritettuasi maatalous-metsätieteiden maisterin tutkinnon olet saanut kattavan koulutuksen, jonka avulla voit työllistyä vaikkapa maatalousyrittäjäksi, ruokinnansuunnittelijaksi tai moneen muuhun ammattiin! Itselleen kannattaa keksiä oma juttu, jolla erottua työnhaussa muiden agronomien joukosta, esimerkiksi aktiivinen ainejärjestötoiminta. Haastateltavamme ovat kaikki päätyneet miellyttävään työhön ja kokevat opintojen antaneen riittävät eväät työnkuvaa varten. Ainoana poikkeuksena oli yliopisto-opettaja, joka aikoo hankkia lisää pedagogista koulutusta opetuksensa tueksi ja parantamiseksi.

İViva La Viikki! Tule kokemaan tajuntasi räjäyttävä opiskelukokemus yhdessä meidän kanssamme!

Kuva: Henri Uotila