MONIPUOLISUUS JA ROHKEUS ON VALTTIA TYÖELÄMÄSSÄ

Kirjoittajat: Heini Mämmi, Paula-Maija Suominen, Veera Löytty, Venla Hämäläinen ja Ville Kauppinen

©Heini Mämmi

Viikin agronomikoulutus tuo hyvän osaamispohjan työelämään moninaisella kurssitarjonnallaan. Agronomikoulutuksen käyneet alumnit vastasivat heidän oman opintosuuntansa kurssien olleen erityisen tärkeitä omaa työtehtäväänsä ajatellen, ja kaikki yleishyödyllinen tieto on vienyt aina osaamista eteenpäin. Myös jotkut spesifit taidot, kuten laboratoriotyöskentely ja ohjelmistojen käyttö, ovat tulleet työelämässä tarpeeseen, vaikka niiden käyttötaidon on oppinut tavallaan muun opiskelun ohella. Kaikki opinnot eivät kuitenkaan välttämättä ole olleet mieluisia opiskella. Lainaten yhtä haastateltavaa alumniamme: ”Opiskeluaikoina opitut asiat voi oikeastaan jakaa kolmeen osaan:

1. Kurssilla opitut tiedot
    2. Kurssilla kärsimällä opitut taidot
    3. Opiskelijaelämässä saadut kontaktit ja taidot

Kurssilla joutuu kärsimään kaikenlaisia ryhmätöitä, esitelmien kasaamisia, esiintymisiä ja tiedon hankintaa. Niitä kun tekee tarpeeksi, niin hommaan turtuu ja laatu paranee. Tiedon hankintataidot ja terve kritiikki on se, mikä erottaa Viikin käyneen maataloustieteilijän muista alan ihmisistä. Nuorella työntekijällä on se etu, että jossain vaiheessa opiskelijakavereista tulee työkavereita. Siihen lisäksi, kun tuntee vielä yliopiston, kaikkien harjoittelupaikkojensa sekä yritysvierailukohteittensa ihmisiä, niin verkostot ovat jo varsin laajat.”

Alumnien mielestä opiskelujen aikana kannattaa valita mahdollisimman monipuolisesti erilaisia kursseja. Kursseja kannattaa erityisesti valita oman mielenkiinnon mukaan eikä vain tarvittavien opintopisteiden vuoksi. Yliopistolla on kuitenkin laaja valikoima erilaisia kursseja, joten kannattaa valita niitä myös oman tieteenalan ulkopuolelta. Luennoilta saatu tieto on tärkeässä asemassa, sillä suomenkielistä materiaalia ei aina ole saatavilla, eikä kaikki englanninkielinen tieto sovellu täällä käytäntöön. Yksittäisistä aihealueista alumnit mainitsivat tärkeiksi maaperätieteen sekä projektikurssin, josta on ollut hyötyä myös CV:ssä.

Oman alan töitä on löytynyt hyvin valmistumisen jälkeen, mutta työn perässä saattaa joutua muuttamaan tai käymään monissa haastatteluissa. Osa työpaikoista on vaatinut paljon kokemusta tai virkoihin on valittu agronomeja, jotka ovat alun perin maalta kotoisin.

Työpaikka on voinut aueta myös harjoittelun kautta tai isommasta firmasta toimimalla ensin pienemmällä nimikkeellä, josta on voinut sitten edetä. Valmistumisen jälkeen on voinut olla mahdollisuus jatkaa tutkimusryhmässä kirjoittaen samalla väitöskirjaa. Kaikkia työpaikkoja tulisi vain rohkeasti hakea ja ottaa vastaan määräaikaisia töitä, koska vakituisia työpaikkoja voi olla hankalampi saada.

Noin puolet haastatelluista alumneista on löytänyt nykyisen työpaikkansa avoimen haun kautta, toinen puoli haastatelluista jäi työskentelemään harjoittelupaikkaansa tai siihen tutkimusryhmään, jossa teki gradunsa. Kaikki haastateltavat painottivat verkostoitumisen roolia työpaikan löytämisessä: harjoittelujen ja muiden opiskeluaikaisten verkostojen katsottiin olevan hyödyksi ensimmäisten työpaikkojen saamisessa, ja työsuhteiden aikana luotujen verkostojen katsottiin auttavan työuralla eteenpäin.

Alumnien vinkkeinä opiskelijalle olivat, että kannattaa hyödyntää opintotarjontaa mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Moni koki hyötyneensä siitä, että on opiskellut muitakin kuin vain oman opintoaineen kursseja, jotta saa mahdollisimman laajan osaamisen. He myös korostivat tutustumista mahdollisimman moniin ihmisiin opiskelun ohella, koska ovat kokeneet, että suhteista on paljon hyötyä myöhemmin niin työpaikan saannissa kuin muutenkin työelämässä.