URASUUNNITTELUA JA TYÖTYYTYVÄISYYTTÄ

Kirjoittajat: ryhmän 13 jäsenet

Kuva: Petri Väyrynen

Haastattelimme muutamaa maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan alumnia. Tässä blogikirjoituksessa avaamme hieman heidän mietteitään urasuunnittelusta, sen toteutumisesta ja työtyytyväisyydestä.

Kannattaako urasuunnittelu?

Opiskelujen aikana painotetaan usein uran suunnittelua, mutta kaikki alumnit eivät kuitenkaan olleet pohtineet uraansa tarkasti etukäteen. Kovin tarkkoja suunnitelmia ei välttämättä kannata tehdä, vaan mennä tarjoutuvien tilaisuuksien mukaan. Työuralle mahtuu monenlaisia vaiheita, ja mahdollisuuksiin kannattaa suhtautua avoimesti. Kiinnostuksen kohteet saattavat myös vaihtua elämän varrella. Esimerkiksi työpaikan vaihtoa kannattaa miettiä, jos oma työ ei tunnu hyvältä. Myöskään uudelleenkouluttautumista ei kannata pelätä, sillä se voi avata paljon uusia mahdollisuuksia.

Kiinnostuksen kohteet voivat muuttua

Ideat ja kiinnostuksen kohteet myös kehittyvät ja muovautuvat ajan myötä. Uran alkupuolella suunnitelmat saattavat olla hieman erilaisia, mutta kymmenen vuoden päästä tavoitteet ja suunnitelmat voivat olla toisenlaiset. Eräs haastatelluista alumneista koki saavuttaneensa tavoitteet hieman odotettua paremmin, ja tämän myötä työtyytyväisyys on saavutettu.

Yksittäisillä opiskeluaikaisilla valinnoilla, kuten kurssivalinnoilla, ei ole juurikaan merkitystä, vaan tärkeämpää on saavuttaa perusymmärrys siitä, mistä tietoa löytää ja miten siihen tulee suhtautua. Etukäteen ei myöskään voi tietää, mistä tiedosta voi olla tulevaisuudessa hyötyä, joten myös yleissivistys on tärkeää. Yksittäistä kurssia tai tietoa tärkeämpää ovat olleet tutkimusaiheistaan innostuneet ihmiset, jotka saavat myös muut innostumaan alastaan.

Ole avoin haasteille, verkostoidu

Opiskeluaikana kannattaa ottaa monenlaisia töitä vastaan ja olla mahdollisimman avoin uusille haasteille. Muun muassa gradun kirjoittamisen ja yliopiston maatalousharjoittelun aikana saadut kontaktit ovat olleet alumneille tärkeitä. Vaikka opiskeluaikainen verkostoituminen on tärkeää, ei sekään ole kaikki kaikessa. Myös työelämän aikana ehtii rakentamaan verkostojaan.

Työtyytyväisyys – onko sitä?

Haastattelemamme alumnit olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä nykyiseen työhönsä. Eräs alumni kertoi saavuttaneensa työtyytyväisyyden tavoitteissa onnistumisen myötä. Työtyytyväisyyttä voi olla myös se, että saa tehdä itselle mielenkiintoisia asioita ja oppia joka päivä jotain uutta. Mielenkiintoinen työpaikka löytyy vain kokeilemalla, ja uran varrelle mahtuu myös vähemmän omalta tuntuvia työtehtäviä.