MODERNIT AGRONOMIT TYÖELÄMÄSSÄ

Kirjoittajat: Susanna Arponen, Ilja Koli, Saana Hakkola, Essi Kiander ja Liina Lounala

Haastattelimme viittä maatalousalan osaajaa, jotka kaikki ovat saaneet oppinsa Viikistä. Kysyimme heiltä heidän kokemuksistaan opiskeluista ja työelämästä sekä vinkkejä nyt maataloutta opiskelevalle. Valitsemamme haastateltavat ovat kaikki valmistuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tällä rajauksella pyrimme saamaan mahdollisimman tuoreita kokemuksia ja ajantasaisia näkemyksiä opiskeluista sekä työelämään siirtymisestä. Huolimatta siitä, että haastattelemamme agronomit olivat valmistuneet eri opintosuunnista, oli vastauksissa paljon yhteneväisyyksiä. Tähän blogitekstiin tiivistimme olennaisimmat palat heidän vastauksistaan.

Kuva: Liina Lounala

Opintojen tärkeys – vinkkejä opiskeluun

Ota kaikki hyöty irti opiskeluvuosistasi, niin kursseista kuin opiskeluyhteisöstäkin. Kun opiskelee laajasti erilaisia itseään kiinnostavia kursseja eri opintosuunnista, saa niistä eniten hyötyä työelämään. Opinnoista ei kuitenkaan kannata stressata liikaa, koska elämä on kokoaikaista oppimista. Viikistä saa hyvät valmiudet työelämään siirtymiseen, ja valitsemasi työpaikka opettaa lopun. Muista myös verkostoitua kurssikaveriesi ja muiden opiskelijoiden kanssa, koska he tulevat todennäköisesti olemaan työelämässä kollegoitasi. Tee harjoittelusi ja kesätyösi erilaisissa työpaikoissa ja poistu mukavuusalueeltasi, koska näissä tilanteissa oppii eniten. Jos haaveilet ulkomailla opiskelusta, lähde ehdottomasti, ettei päättämättömyys jää vaivaamaan. Ennen kaikkea nauti opiskeluajastasi, joka on kuitenkin ainutlaatuista aikaa.

Vinkit työelämään siirtymiseen

Opintojen aikana kannattaa osallistua mahdollisimman moniin projekteihin, joista voi muodostua työpaikka jo opintojen aikana. Harjoittelupaikaksi kannattaa valita kiinnostava työpaikka, josta voi saada kontakteja työelämään. Verkostoituminen myös muiden oppilaiden kanssa voi myöhemmin elämässä hyödyttää urapolulla. Avoimia hakemuksia kannattaa jättää, jotta työnantajat tietävät kysellä sinua ensimmäisien joukossa etsiessään työntekijää. Yliopiston käyneille töitä on aina runsaasti tarjolla.

Mitä odottaa työelämältä

Itse työelämä on vastannut monen alumnin odotuksia. Työelämä on tarjonnut paljon vaihtelua ja erilaisia toimenkuvia. Kun työelämässä pystyy kehittämään omaa osaamistaan ja toimimaan omia osaamisalueitaan vastaavassa tehtävässä, vahvistuu usko siihen, että valittu ala on oikea. Monille alumneille oli oletus työllistyä vakituiseen työsuhteeseen pian valmistumisen jälkeen. Se ei kuitenkaan aina toteudu, ja realiteettina voi olla monta määräaikaista työsuhdetta ennen vakipaikkaa. Tämä on kuitenkin niin yleistä, että sitä ei kannata murehtia, vaan ottaa se vaihtelun kannalta. Kannattaa siis valita tuleva työpaikka omien osaamisalueiden pohjalta, ja ottaa ilolla vastaan myös määräaikaiset työsopimukset.

Mistä haaveilit?

Alumnien toiveet tulevasta vaihtelivat. Opiskeluaikana alumnit haaveilivat siitä, että voisivat yhdistää työn ja sivutoimisen viljelyn, ja osa halusi tietää jostakin asiasta kaiken. Toiset haaveilivat neuvontaan liittyvästä työstä, osa rehuteollisuudesta ja osa monipuolisesta tulevaisuudesta kiinnostavien työtehtävien parissa. Kaikki eivät olleet oikeastaan edes varmoja, mistä haaveilivat ja minkälaista työtä halusivat tehdä – vuosien varrella joidenkin haaveet muuttuivat kokonaan. Alumnit kannustivat tulevia agronomeja kokeilemaan uusia asioita ja erilaisia työtehtäviä, sillä kiinnostavia urapolkuja riittää odottamattomissakin paikoissa, eivätkä haaveetkaan lopu koskaan. He kehottivat koostamaan opinnot laajasti ja persoonallisesti sekä pyrkimään poikkitieteellisyyteen. Kannustusta tuli erityisesti oman polun rohkeaan etsimiseen.